forum LUBIN pl Strona Główna
Współpraca: eLubin.pl forum LUBIN pl Strona Główna
forum LUBIN pl Strona Główna
forum LUBIN pl Strona Główna
FAQSzukajUżytkownicyGrupyProfilRejestracjaZalogujDodaj do ulubionych!Startuj z nami!Współpraca/reklamaKontakt
forum LUBIN pl Strona Główna » Nasze miasto - Lubin » Hydepark » Remont dróg S-5 i S-3 Poprzedni temat :: Następny temat
Remont dróg S-5 i S-3
Autor Wiadomość
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sro Gru 29, 2010 13:00

Wprawdzie artykuł nie dotyczy bezpośrednio najbliższego nam regionu, ale traktuje o budowie drogi S-5 , przechodzącej przez nasze województwo i łączącej Wrocław z Poznaniem. Niedawno przeczytałem, że przebudowa drogi S-3, również została przesunięta na okres po roku 2015. A oto artykuł :
=========

Rząd chce wstrzymać finansowanie budowy drogi S5

Magda Nogaj

2010-12-28, ostatnia aktualizacja 2010-12-29 08:27


Latem przyszłego roku mogłaby się wreszcie rozpocząć budowa drogi ekspresowej S5 z Wrocławia do Poznania. Przygotowania zajęły sześć lat, ale teraz, gdy wszystko jest już prawie gotowe, rząd chce wstrzymać inwestycję. Zarząd województwa już zaprotestował



Budowa szybkiego połączenia drogowego między Wrocławiem a Poznaniem jeszcze do niedawna znajdowała się na liście priorytetowych zadań związanych z organizacją Euro 2012. W 2007 roku Ministerstwa Finansów i Transportu przyznały na realizację tej inwestycji około 4,2 mld zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewniała wtedy, że budowa trasy rozpocznie się w 2010 roku. Termin właśnie dobiega końca, a wbicia pierwszej łopaty jak nie było, tak nie ma. Zamiast tego Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że ze względu na deficyt finansów publicznych zamierza skreślić inwestycję z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-15.

- To fatalna informacja, że dwa największe miasta zachodniej Polski nadal nie będą miały normalnego połączenia, które obu umożliwiałoby szybszy rozwój - oburza się Paweł Czuma, szef biura prasowego urzędu miasta.


Władze Wrocławia nie interweniowały jednak w tej sprawie, choć Ministerstwo Infrastruktury czekało na opinie wszystkich zainteresowanych w ramach tzw. konsultacji społecznych. - Nie zareagowaliśmy, bo w tym wypadku nie miało to sensu - tłumaczy Czuma. - Rząd działa za plecami zainteresowanych. Podejmuje arbitralne decyzje bez konsultacji z samorządami. Dobrze byłoby siąść do stołu i wypracować akceptowalne dla wszystkich rozwiązanie, zamiast przerzucać się pismami.

Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że konsultacje społeczne traktuje poważnie i będzie analizować wszystkie nadesłane opinie. - Ostateczna decyzja, które inwestycje będą wstrzymane, jeszcze nie zapadła. Rada Ministrów ma ją podjąć dopiero pod koniec stycznia - mówi rzecznik resortu Mikołaj Karpiński.

Krytycznie do projektu skreślenia z programu drogi S5 odniósł się zarząd województwa. - Użyliśmy najmocniejszego środka, jakim dysponujemy. Wydaliśmy negatywną opinię do programu - mówi Rafał Jurkowlaniec, marszałek województwa.

W piśmie do ministerstwa zarząd broni też budowy drogi S3 z Nowej Soli przez Legnicę do granicy z Czechami w Lubawce, która też ma być wstrzymana. - S5 i S3 wraz z autostradą A4 i trasą ekspresową S8 do Warszawy to kręgosłup komunikacyjny Dolnego Śląska - mówi marszałek. - Te drogi to gwarancja rozwoju regionu. Dlatego na najbliższym spotkaniu z wojewodą Markiem Skorupą będę gorąco namawiał go do stworzenia dolnośląskiego centrum lobbingu na rzecz przywrócenia tych inwestycji. Zaprosimy też wszystkich posłów.

O niewstrzymywanie budowy S5 do Ministerstwa Infrastruktury wystąpiło również Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia. "Skandalem jest opóźnienie przygotowania dolnośląskiego odcinka tej drogi, podczas gdy odcinek wielkopolski nie napotyka takich problemów. Należy przypomnieć wynik Generalnego Pomiaru Ruchu z 2005 r. - średni dobowy ruch samochodów na odcinku Wrocław - Poznań wyniósł 11 374 pojazdy na dobę. W stosunku do poprzedniego pomiaru (z 2000 r.) nastąpił wzrost aż o 29 proc." - pisze prezes towarzystwa Przemysław Filar.

Gdyby rząd zapewnił inwestycji finansowanie, budowa S5 mogłaby się rozpocząć już za kilka miesięcy, bo na finiszu są trwające od 2004 roku przygotowania. - Wiosną będzie gotowa dokumentacja dla tej trasy. Moglibyśmy wtedy wystąpić o zgodę na realizację inwestycji, a po uzyskaniu decyzji ogłosić przetarg na wykonawcę - mówi Joanna Borkowska, rzeczniczka wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

źródło : http://wroclaw.gazeta.pl/...y_drogi_S5.html

============

Za bardzo trafną uważam wypowiedź pod tym artykułem jednego z internautów, którą przytaczam :



Rząd chce wstrzymać finansowanie budowy drogi S5

Autor: Gość: Tolek IP: *.ssp.dialog.net.pl 29.12.10, 11:59



<<Większość tu zamieszczonych komentarzy to po prostu jest śmieszna i nie dotyka sedna sprawy.
My jako państwo po prostu nie mamy pieniędzy, i to jest główna przyczyna wszystkiego. Pomijam tu oczywiście nieudolność naszych decydentów. Ale jaka by opcja nie rządziła to wynik byłby ten sam. W tym kraju brakuje totalnie na wszystko. To jest wynik złodziejskich prywatyzacji i wyprzedaży dobra narodowego od 20 lat. Do tego należy oczywiście dodać marnotrawienie pieniędzy na śmieszne igrzyska w postaci Euro 2012 i związane z nimi budowy stadionów gigantów, angażowanie się w różne kosztowne awantury wojenne itp. Na tym tle rozpatrując cięcia na drogi staje się wszystko jasne. I nie pomoże tu jęczenie i gdybanie jaką drogę wybrać a jaką skasować. Do tego należy dodać perfidną politykę UE, która polega na dawaniu tylko 50% dotacji. A resztę musimy dawać sami. Przy dużych inwestycjach i tak małych dochodach samorządów i budżetu państwa musi to prowadzić i prowadzi, do wzrostu zadłużenia gmin i państwa. Nasi decydenci są bowiem ambitni i chcąc być na fali, biorą komercyjne kredyty w zachodnich bankach aby tylko sprostać budowie dróg, oczyszczalni, wodociągów i tym podobnych inwestycji. Ale w tym zamęcie doszli wszyscy do ściany. Dalej już się nie da tego kredytować i trzeba ciąć. Nie da się 50 letnich zaległości odrobić w parę lat, nawet przy 50% wsparciu pieniężnym, bo wpada się w pułapkę długów.
Na pocieszenie dodam, że Czesi już parę miesięcy temu ogłosili rezygnację z budowy nowych dróg za pieniądze z UE. >>

Czytaj też : http://miedziowe.pl/content/view/46537/81/

http://miedziowe.pl/content/view/46578/81/

Podpis użytkownika:
Ostatnio zmieniony przez NEVIL Sob Sie 17, 2013 15:48, w całości zmieniany 2 razy
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sro Sty 26, 2011 16:19

Klamka zapadła, S3 nie będzie

26.01.2011. Radio Elka


O budowie w najbliższym czasie odcinka drogi szybkiego ruchu od Nowej Soli do Legnicy możemy zapomnieć. Rząd publicznie ogłosił decyzję o odłożeniu w czasie tej kluczowej dla Zagłębia Miedziowego inwestycji.

Samorządowcy regionu legnickiego nie kryją rozczarowania ze skreślenia z rządowych planów budowy S3 na trasie Nowa Sól - Legnica. Decyzją rządu oburzone są między innymi władze Legnicy. Dla stolicy Zagłębia Miedziowego projektowany odcinek ekspresówki był niezwykle ważnym elementem drogowej infrastruktury. - To dla nas kluczowa inwestycja. Odłożenie terminu realizacji tej drogi jest bardzo niekorzystne dla miasta. Przypomnę, że na odcinku od ulicy Chojnowskiej do Złotoryjskiej przewidywany jest węzeł obsługujący nowo budowany cmentarz komunalny. W ramach S3 węzeł komunikacyjny zaprojektowany jest także w okolicach ulicy Chojnowskiej z wiaduktem i obsługą komunikacyjną. Stąd też, z punktu widzenia miasta, zmiana decyzji o rozpoczęciu budowy S3 jest bardzo niekorzystna - mówił wczoraj podczas konferencji prasowej prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski.

Podobną opinię wyraża radny Sojuszu Lewicy Demokratycznej sejmiku województwa dolnośląskiego. Michał Huzarski z Legnicy mówi wprost. - Będziemy walczyć do ostatniej możliwości, żeby ta inwestycja mogła trwać nadal. Widzimy, z jakimi opóźnieniami ta inwestycja wchodzi do realizacji. S3 jest jak tlen dla płuc Dolnego Śląska, by ten region dobrze funkcjonował, by rozładować korki, by stał się atrakcyjny inwestycyjnie. Jako samorządowcy musimy wiedzieć, czy będzie S3 czy jej nie będzie - podkreśla Michał Huzarski.

W ostatnim czasie większość lokalnych samorządowców gmin Zagłębia Miedziowego wystosowało do marszałka Sejmu stanowczy protest w sprawie zaniechania budowy S3. Podobny apel zostanie przyjęty przez legnickich radnych na najbliższej sesji w poniedziałek. Na ile te protesty okażą się skuteczne w kontekście podjęcia już ostatecznej decyzji przez rząd? (tom)

źródło : http://miedziowe.pl/content/view/47155/149/

====================================================

Nasuwa się tylko pytanie, czy wstrzymanie tej inwestycji , jak i nie podjęcie działań co do remontu torowiska na szlaku Legnica-Rudna , nie jest związane z budową w przyszłości kopalni węgla brunatnego.

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Wto Cze 21, 2011 12:37

Droga S3 dopiero za 23 lata!

21 czerwca 2011 godz. 13:09








LUBIN. Zgodnie z zapowiedziami lubińskich polityków, związanych z Platformą Obywatelską, droga S3 z Legnicy do Nowej Soli miała być gotowa za dwa lata. Tymczasem dzisiejsza „Gazeta Wyborcza” ujawnia, że trasa ta ma powstać w 2034 roku, czyli dopiero za 23 lata!



W połowie kwietnia 2009 roku relacjonowaliśmy konferencję prasową Piotra Borysa. Jako ówczesny wicemarszałek województwa dolnośląskiego snuł wręcz niewiarygodne wizje. Zapewniał, że mieszkańcy regionu będą jeździć po idealnych drogach i zapomną o korkach na ulicy Komisji Edukacji Narodowej.

Obecny eurodeputowany obiecał wówczas, że cały ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza miasto. Kiedy? – Droga S3 z Legnicy do Nowej Soli powinna być gotowa do 2013 roku – zapewniał dwa lata temu.

Z tych obietnic nic nie pozostało. Przypomnijmy, że w styczniu tego roku rząd przesunął rozpoczęcie inwestycji na bliżej nieokreślony termin. Teraz się okazuje, że budowa ma się zakończyć dopiero za 23 lata.

Tak było: www.lubin.pl/aktualnosci,...ta_wymiata.html
Tak ma być: http://wyborcza.biz/bizne...emeryturze.html
Autor: JOM

źródło : http://www.lubin.pl/aktua...a_23_lata_.html

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sob Maj 05, 2012 06:34

Węgiel wygrywa z ekspresówką

Jarosław Kałucki 22-04-2012, ostatnia aktualizacja 23-04-2012 02:36

autor: Lech Muszyński
źródło: PAP
Na tym, że drogi ekspresowej S3 wciąż nie ma w całości, od lat zarabiają wschodnie landy w Niemczech. Na zdjęciu okolice Międzyrzecza (Lubuskie) w połowie 2011 r.

Państwo wydało 70 mln zł na drogę, która może nigdy nie zostać ukończona. A planuje kolejne wydatki.


Plany odkrywkowego wydobycia węgla brunatnego pod Legnicą blokują dokończenie drogi ekspresowej S3, która miała połączyć porty w Szczecinie i Świnoujściu z południem Europy. Jeśli nie zostanie ukończona, zachodniej części Polski grozi zastój gospodarczy. Na tym, że dwupasmówki wciąż nie ma w całości, od lat zarabiają wschodnie landy w Niemczech.

Maj 2010. Na spotkaniu inaugurującym powołanie projektu Polska Zachodnia (pogranicze ma się stać konkurencyjne dla wschodnich niemieckich landów) marszałek województwa zachodniopomorskiego Władysław Husejko przyznał, że przyjechał ze Szczecina do Wrocławia przez Niemcy. – Szybciej, wygodniej – tłumaczył.

W taki sposób codziennie omijają Polskę setki ciężarówek jadących ze Skandynawii na Bałkany. Przez Rostok, południe Niemiec i Czechy docierają do portów od Rijeki po Stambuł. Trasa ze Świnoujścia do Lubawki byłaby dla nich wygodniejsza, ale nie ma jej w całości do dziś. Budowę ostatnich fragmentów, na Dolnym Śląsku, miano skończyć przed Euro 2012.

Kiedy i czy w ogóle powstanie? 2 kwietnia minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska dostała od marszałków pięciu województw strategię rozwoju Polski zachodniej. Dla nich S3 to kręgosłup rozwoju makroregionu, tymczasem żadne szlaki lądowe tej części Polski nie znalazły się na liście priorytetów UE.

Koncepcje za 40 mln zł

Południowa część S3 przestała być priorytetem nawet w rządowym programie budowy dróg krajowych 2011 – 2015. Spadła na listę rezerwową. Zdaniem resortu transportu to, że się tam znalazła, dowodzi, iż rząd przykłada do tego wielką wagę. Ale dopiero przy następnym rozdaniu unijnych funduszy.

Zupełnie inaczej interpretują to dolnośląscy samorządowcy. Bo choć budowa wszystkich odcinków ma ruszyć po 2013 r., to fragment z Sulechowa do Nowej Soli w Lubuskiem ma przypisane środki finansowe (1,6 mld zł na 60 km drogi), a ostatnie dwa na Dolnym Śląsku (z Nowej Soli do Legnicy oraz z Legnicy do Lubawki) – ani grosza.

Fakt, są najdroższe. Ok. 130 km drogi z Nowej Soli do Lubawki ma kosztować blisko 7 mld zł. To dziesiąta część pieniędzy, jakie w latach 2011 – 2013 zaplanowano na wszystkie inwestycje drogowe. Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, uspokaja, że cały odcinek zgłoszono do współfinansowania w ramach nowego unijnego funduszu infrastrukturalnego „Łącząc Europę" (CEF), który ma wspierać przedsięwzięcia o kluczowym znaczeniu dla Europy.

Z jednym z fragmentów jest jednak problem: negatywną rekomendację dla budowy odcinka Legnica – Lubawka wydał zespół ekspertów z PAN. Oceniając na zlecenie MRR wpływ zbudowanych dróg na wzrost konkurencyjności regionów, zalecił zaniechanie budowy tego odcinka, bo to droga wyłącznie tranzytowa. W przyjętej zaś pod koniec ubiegłego roku przez rząd koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju do 2030 r. (KPZK) ten fragment S3 zniknął z planów. Do Lubawki ma poprowadzić A8 – autostrada z Wrocławia do Pragi. Legnicki węzeł przesunięto 40 km na wschód. Budowa trasy do Lubawki ma się zacząć po 2020 r.

Tymczasem na odcinek do Lubawki według pierwotnej wersji sporządzono już projekt budowlany, wykonawczy i dokumentację przetargową z uzgodnieniami i pozwoleniami. GDDKiA wykupiła też grunty na budowę obwodnicy Jawora, leżącego ok. 20 km od planowanego przebiegu przyszłej A8.

– Dotychczasowe koszty prac przygotowawczych to ok. 40 mln zł – mówi Michał Nowakowski z wrocławskiego oddziału GDDKiA, odpowiedzialnego za S3 na Dolnym Śląsku. – Na III kwartał tego roku planowane jest uzyskanie zgody na realizację tej inwestycji.

– Trasa S3 to element środkowoeuropejskiego korytarza transportowego CETC. Nie ma merytorycznych podstaw do zaniechania realizacji projektu – podkreśla Maciej Zathey z Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

S3 i węgiel brunatny

Do końca czerwca GDDKiA chce wystąpić o pozwolenie na budowę odcinka z Nowej Soli do Legnicy. Tu na dokumentację i grunty wydano ponad 30 mln zł.

Dla mieszkańców podlegnickich gmin ten odcinek to nie tylko okno na świat, lecz okno życia. Bo zaplanowana trasa przebiega przez największe w Europie złoża węgla brunatnego. To strategiczne zapasy, mające zabezpieczyć bilans energetyczny Polski. Jeśli będą wydobywane tradycyjną odkrywką – a to prawdopodobny sposób – gminy położone na złożach znikną z powierzchni ziemi.

Przyjęta w grudniu koncepcja zagospodarowania kraju i znowelizowana zaraz potem ustawa – Prawo geologiczne i górnicze nakazuje samorządom wprowadzenie nowych planów zagospodarowania z uwzględnieniem tzw. ochrony złoża. Oznacza to, że na tym terenie nie wolno prowadzić inwestycji, tym samym budować dróg.

– Prace przygotowawcze na odcinek do Legnicy nie zostały wstrzymane – lakonicznie odpowiada GDDKiA na pytanie o to, jak zapis o ochronie złoża może wpłynąć na przebieg S3.

Resort transportu tłumaczy, że przebieg S3 poza obszarem złóż węgla brunatnego Legnica spowodowałby także ominięcie miast Lubina i Legnicy. – Są to ważne ośrodki miejskie i przemysłowe – zauważa Mikołaj Karpiński. – Ich ominięcie stawiałoby pod znakiem zapytania uzasadnienie dla budowy drogi.

Samorządowcy właśnie w tym upatrują prawdziwych powodów przesuwania S3 w mglistą przyszłość. – Złoża to najważniejszy powód, dla którego budowa S3 stoi pod wielkim znakiem zapytania – uważa Irena Rogowska, wójt gminy Lubin i szefowa Ogólnopolskiej Koalicji Rozwój Tak – Odkrywki Nie. – Problemem nie są pieniądze, bo przecież w tym czasie realizowano inne inwestycje drogowe, uznawane za kluczowe.

Dolnośląski europoseł Piotr Borys (PO), były członek zarządu województwa dolnośląskiego, przyznaje, że przed rządem stoi dylemat, czy postawić na bezpieczeństwo energetyczne czy uruchomić kluczowy dla Polski środkowoeuropejski korytarz transportowy. I uspokaja, że wyboru chyba już dokonano: w KPZK ujęto budowę S3. – To raczej sygnał, że wydobycie węgla nie ruszy w kształcie, jakiego obawiają się samorządowcy – uważa Borys.

Jałowe dyskusje

Marzena Machałek, posłanka PiS z Dolnego Śląska, która o S3 walczy od końca lat 90., zwraca uwagę na inny niepożądany efekt: – Opóźniając uruchomienie ważnego korytarza transportowego po naszej stronie, wzmacniamy i utrwalamy ten po stronie niemieckiej.

A trwa to od blisko 20 lat. S3 za strategiczny interes Polski uznał jeszcze rząd Hanny Suchockiej. Dyskusje nad jej statusem i przebiegiem trwały dekadę. W tym czasie po zachodniej granicy Odry i Nysy na potęgę remontowano i budowano nowe drogi.

Dziś na mapie Agencji Wykonawczej TENT, obrazującej rozwój paneuropejskich korytarzy transportowych po 2013 r., obszar po wschodniej stronie Odry i Nysy Łużyckiej jest szarą plamą. Ustalona i w większości gotowa trasa tranzytowa prowadzi przez Niemcy i Czechy na Bałkany. Również paneuropejska autostrada morska biegnie do Rostoku, a nie Szczecina. – Trzeba nie mieć politycznego rozumu, by nie widzieć tych konsekwencji – grzmi poseł PiS Jerzy Polaczek, były minister transportu, który w 2006 roku wciągnął S3 na listę zadań priorytetowych. – Drastyczne zaniechania spowodowały obejście Polski przez Niemcy i Czechy.

Według posłanki Machałek na tym obejściu szczególnie przegrywa region legnicko- jeleniogórski. Lokalne plany, rozpoczęte inwestycje w drogi, ale też np. turystykę tracą sens z powodu opóźnień czy przypuszczalnego zaniechania budowy S3.

źródło : http://www.rp.pl/artykul/...esowka.html?p=1

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pon Cze 18, 2012 12:24

Kiedy w końcu powstanie trasa S-3 ?

2012-06-18



Karkonoscy samorządowcy z Polski i Czech wspólnie apelują w sprawie dokończenia budowy drogi ekspresowej S3 Nowa Sól- Legnica - Lubawka i łączącej się z nią trasy R11 Hradec Kralove - Lubawka. Do ministerstwa transportu zostanie przesłany dokument, pod którym podpisali się: prezydent Jeleniej Góry Marcin Zawiła, wicestarosta jeleniogórski Zbigniew Jakiel, burmistrz Kowar Mirosław Górecki, wójt Mysłakowic Zdzisław Pietrowski oraz Jan Sobotka, przedstawiciel czeskiego Związku Gmin Karkonoskich.


- Chcemy przypomnieć o potrzebie budowy tej trasy, która według nas otwiera nie tylko Kotlinę Jeleniogórską i Karkonosze, ale też Legnicę dla ludzi podróżujących z północy na południe Polski - mówi Marcin Zawiła.

Budowę S3 na odcinku Nowa Sól - Legnica - Lubawka dwa lata temu odłożono na bliżej nieokreślony czas po roku 2013. Tak termin rozpoczęcia prac określa "Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015".

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kończy przygotowywanie dokumentacji.- Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku do wojewody o wydanie decyzji ZRID (Zgoda na Realizację Inwestycji), która zakończy etap formalny konieczny do jej rozpoczęcia - tłumaczy Joanna Borkowska, rzecznik prasowy wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Aby budowa się rozpoczęła, dolnośląski odcinek S3 musi zostać wpisany przez ministerstwo transportu do rocznych planów. GDDKiA powinna też dostać pieniądze: koszt odcinka Nowa Sól - Legnica wyceniono na ok. 3 mld zł, a drugi fragment, do granicy w Lubawce, na ponad 4 mld zł.

- Budowa S3 na Dolnym Śląsku zacznie się po 2014 r. Kilkakrotnie rozmawiałem z ministrem Sławomirem Nowakiem i zapewniał mnie o tej dacie - mówi Jerzy Łużniak, wicemarszałek województwa.

Droga S3 ma połączyć w przyszłości porty na północy z południową częścią Polski. Już w 1993 r. ówczesny rząd planował budowę autostrady A3. W późniejszych opracowaniach koncepcja ta została zastąpiona drogą ekspresową S3. Kolejne rządy deklarowały realizację tej inwestycji i uznawały ją za jedno z zadań priorytetowych. Terminy zakończenia budowy wielokrotnie przesuwano. Jeszcze w 2008 r. zakładano, że trasa będzie gotowa na trwające właśnie piłkarskie mistrzostwa Europy Euro 2012.

źródło: http://forum.lubin.pl/pos...de=reply&t=5575

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sob Lip 14, 2012 07:37

Zapadły pierwsze decyzje w sprawie budowy drogi S3


13.07.2012 , aktualizacja: 13.07.2012 17:40

Kilka tygodni temu grupa burmistrzów i wójtów, a także przedstawiciele czeskich samorządów wystąpili z apelem do władz swoich krajów o wyjaśnienie sprawy budowy drogi S3 i przyspieszenie procedur przy tej inwestycji. Dostali już odpowiedź na swoje postulaty.

- Minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej napisał, że: "inwestycja została ujęta w załączniku do Programu Budowy Dróg Krajowych". Oznacza to, że jej realizacja może rozpocząć się po roku 2013 pod warunkiem otrzymania środków finansowych - tłumaczy Marcin Zawiła, prezydent Jeleniej Góry, jeden z sygnatariuszy tego apelu, który podejmował także inne interwencje w tej sprawie przy pomocy parlamentarzystów z regionu.

Ministerstwo poinformowało też, że dla drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica - Lubawka ma już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. Rozstrzygnięty został też przetarg na opracowanie projektu budowlanego. Firmą, która będzie projektowała tę drogę, zostały Mosty Katowice. Umowa w tej sprawie jest już podpisana. Zgodnie z nią projekt ma powstać w terminie do 16 czerwca 2013 roku.

źródło: http://wroclaw.gazeta.pl/...y_drogi_S3.html

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pon Lip 16, 2012 18:56

Po tej informacji, możemy zapomnieć o remoncie S-3 na długie lata...
=============================================

Branża budowlana: potrzebne są zmiany w przepisach, aby uniknąć wyścigu szczurów i szaleńczo niskich cen




Zapaść w branży budowlanej jest nieuchronna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że budżet na drogi zostanie zmniejszony w przyszłym roku z 29 mld zł na 7 mld zł. – Ten czterokrotny spadek od największego publicznego inwestora musi się dramatycznie odbić na branży – mówi prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Marek Michałowski. Dlatego branża proponuje zmiany w prawie dotyczące przetargów.

Więcej: http://biznes.onet.pl/bra...68,1,news-detal

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Wto Paź 23, 2012 12:16

S3 ominie nasz region?




Zgodnie z przedstawioną przez marszałka na początku października strategią rozwoju Dolnego Śląska, budowa drogi S3 miała przebiegać od Nowej Soli przez Legnicę aż do Lubawki. Najnowsze doniesienia od lubuskich polityków przedstawiają jednak zupełnie coś innego.

Nieoficjalnie mówi się, że droga ekspresowa S3 szerokim łukiem ominie rejon Zagłębia Miedziowego. Ma to mieć związek z ochroną złóż węgla brunatnego pomiędzy Legnicą a Polkowicami. Zdaniem niektórych parlamentarzystów droga ta między Gorzowem Wielkopolskim a Zieloną Górą ma się wpiąć w autostradę A2, kolejno w drogę S5 i na wysokości Wrocławia dopiero połączyć z autostradą A4.

– Jest to kolejna nieodpowiedzialna decyzja lub też brak decyzji w tym wypadku dotyczących budowy drogi S3, a wcześniej dotyczących budowy kopalni odkrywkowej. Nierozważne deklaracje rządzących to nieodpowiedzialność polityczna. Budowa kopalni odkrywkowej to tak naprawdę dziesiątki lat, a konsekwencje podejmowanych decyzji spowodują zacofanie cywilizacyjne całego regionu już dziś – mówi Tymoteusz Myrda, radny sejmiku województwa dolnośląskiego.

Posłanka PIS Elżbieta Witek również zaniepokoiła się tymi doniesieniami.

– Pytałam w Sejmie w komisji infrastruktury o informację w tej sprawie, lecz dowiedziałam się jedynie, że dziwne ruchy są podejmowane, bo nagle przestało się zupełnie mówić o drodze S3. Jeśli się uda, to jeszcze dzisiaj, podczas debaty nad budżetem, zasięgnę w tej sprawie rzetelnych informacji – mówi posłanka PIS Elżbieta Witek.

Przyznała również, że budowa kopalni to są długie lata, a na drogę S3 czekaliśmy bardzo długo i jest ona dla nas niezwykle ważna.

Autor: SOBO

źródło: http://www.lubin.pl/aktua...sz_region_.html

======================================

Nie trzeba być wielkim futurystą, żeby można było przewidzieć działania naszego Rządu. Już po wielekroć wcześniej pisałem, że zarówno budowa drogi S-3, jak i remont torowiska na trasie Legnica - Rudna, będzie blokowana. Budowa kopalni odkrywkowej węgla brunatnego w naszym regionie nadal tkwi w zamierzeniach naszego Rządu, mimo sprzeciwu lokalnych społeczności i to jest bezpośrednią przyczyną zaniechania tych remontów i inwestycji. W przypadku remontu torowiska twierdzenie, że spotyka się protesty z uwagi na ochronę środowiska, jest totalną bzdurą i mydleniem nam oczu. To , że tymi samymi torami jeżdżą pociągi KGHM-u z koncentratem rudy do hut w Głogowie i Legnicy jakoś do naszego Rządu nie przemawia.

źródło: http://www.lubin.pl/aktua...sz_region_.html

Podpis użytkownika:
Ostatnio zmieniony przez NEVIL Sob Mar 14, 2015 10:47, w całości zmieniany 1 raz
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Czw Paź 25, 2012 12:47

Kolejne obietnice...
==========================

S3 ważniejsza niż węgiel brunatny?


25.10.2012. Radio Elka

Droga ekspresowa S3 z Nowej Soli do Legnicy i dalej w stronę granicy czeskiej powstanie do 2020 roku – zapewniał minister transportu Sławomir Nowak. Takiej odpowiedzi udzielił dziennikarzom podczas niedawnego konwentu marszałków.



Dodał jednak, że wszystko jest uzależnione od negocjacji z Brukselą. Bez wsparcia finansowego Unii Europejskiej inwestycja nie będzie mogła zostać dokończona. - Przygotowujemy kolejnyprogram budowy dróg na lata 2014-20 i zamierzamy w nim uwzględnić "S3". Są jednak pewne zastrzeżenia. Realizację programu sfinansujemy z pieniędzy unijnych. Dlatego nowy budżet Unii Europejskiej nie może być mniejszy niż obecny. Dla mnie przy wyborze dróg będą ważne dwie przesłanki: natężenie ruchu i domknięcia sieci. Żadnym naciskom politycznym nie dam się sterroryzować - mówił minister.


Można więc wnioskować, że dla Sławomira Nowaka przeszkodą nie będzie ochrona złoża węgla brunatnego w rejonie Lubina i Legnicy. Jego zdaniem, jeśli tylko pojawią się odpowiednie środki unijne, to droga powstanie. Koszt budowy 150-kilometrowego odcinka dolnośląskiego szacowany jest na kwotę 7 mld zł. (mat)

źródło: http://miedziowe.pl/content/view/59896/78/

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pon Gru 03, 2012 12:47

Nowak: Przetarg na S-3 w 2014 roku


03.12.2012. Radio Elka

Minister Transportu Sławomir Nowak zapowiedział, że za dwa lata zostanie ogłoszony przetarg na dokończenie drogi ekspresowej nr 3 z Nowej Soli do czeskiej granicy. Takie deklaracje składał Nowak w zeszłym tygodniu podczas otwierania nowego odcinka S-8 pod Oleśnicą.

S-3 miała być gotowa już przed Euro 2012, ale ciągle była odkładana na później. Wykonano już prawie całą drogę na terenie województw zachodniopomorskiego i lubuskiego. Wciąż jednak brakuje odcinka biegnącego
przez Polkowice, Lubin i Legnicę. Nowak podczas wizyty w Oleśnicy przyznał, że cała droga będzie gotowa do 2017 roku. - Ogłaszamy kolejne przetargi. Dla województwa dolnośląskiego istotne połączenia to trasa między Wrocławiem i Poznaniem, a także dokończenie drogi S-3 aż do granicy z Czechami. Na te przetargi będziemy gotowi w 2014 roku - mówił S. Nowak.

150-kilometrowy odcinek S-3 ma kosztować kilka miliardów złotych. Będzie on częścią międzynarodowej trasy E 65 ze Szwecji na południe Europy. Droga ma zostać poprowadzona równolegle do obecnej drogi krajowej. Zapewnienie ministra o budowie S-3 jest o tyle zaskakująca, że jeszcze niedawno mówiło się o jej wstrzymaniu ze względu na złoża węgla brunatnego w rejonie Legnicy i Lubina. Planowana droga będzie przebiegała przez sam środek obszaru bogatego w węgiel. (mat)

źródło: http://miedziowe.pl/content/view/60536/78/

=============================

Jak to się mówi ? Obiecanki, cacanki... :-)

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Wto Gru 18, 2012 20:11

Jest szansa na pieniądze na drogę S3 w Polsce i Czechach


Komisja Transportu i Turystyki oraz Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii Parlamentu Europejskiego przyjęły dziś dokument, w którym zapisano plan wsparcia finansowego m.in. dla drogi ekspresowej S3 na odcinku Nowa-Sól - Polkowice - Lubin - Legnica - Jawor - Lubawka - Hradec Kralove.

Trasa S3 może uzyskać dofinansowanie do 40 proc. Obecnie GDDKiA zakończyła projektowanie odcinka Nowa Sól - Legnica. Koszt pierwszego etapu to 3 mld zł, a odcinka Legnica - Lubawka, 4 mld złotych (z najdłuższym w Polsce tunelem prowadzonym pod górami w pobliżu Bolkowa).

- Dla Polski - mówi europoseł Piotr Borys, który składał poprawki do tego unijnego dokumentu - ta inwestycja oznacza połączenie w ramach Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (TEN-T) portów Szczecin - Rijeka przez Polskę, Czechy, Austrię, Słowenię, Chorwację, a dla Dolnego Śląska możliwość rozwoju gospodarczego, tworzenia centrów logistycznych oraz szybszy dojazd do atrakcji turystycznych w Karkonoszach i Górach Izerskich.


Deklaracje możliwości finansowania drogi S3, złożył dwa tygodnie temu na Dolnym Śląsku minister transportu Sławomir Nowak.

- W rozmowie z ministrem udało nam się uzgodnić wpisanie drogi S3 do dokumentów europejskich, jako warunku niezbędnego dla możliwości pozyskania środków na ich realizację - dodaje Borys, który liczy, że realizacja inwestycji może się rozpocząć w 2014 r.

źródło: http://www.gazetawroclaws...chach,id,t.html

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pon Lut 11, 2013 10:34

Borys: Budżet unijny szansą na S3


11.02.2013. Radio Elka

W piątek szefowie europejskich państw uzgodnili unijny budżet na lata 2014-2020. Polska otrzyma w jego ramach ponad 100 miliardów złotych. Część z tych pieniędzy trafi na Dolny Śląsk i do Zagłębia Miedziowego. Zdaniem europosła Piotra Borysa najważniejsze jest teraz, by dobrze te środki wykorzystać.

Jednym z priorytetowych zadań, jakie w tych latach powinny zostać zrobione, jest budowa drogi ekspresowej S3. - Mocno zaangażowałem się w wpisanie do wielkiego projektu transportowego odcinka drogi z Nowej Soli do Hradec Kralove. Cały projekt będzie miał około 32 mld euro. Minister transportu Sławomir Nowak zapewnił mnie, że zgłosi tę drogę ekspresową do tego realizacji. Rozporządzenia są już gotowe, czekamy jedynie na ostateczne zatwierdzenie budżetu. Ta droga jest niezwykle ważna, bo połączy północ kontynentu z południem, od Szwecji po Chorwację - mówi P. Borys.

Droga S3 będzie biegła równolegle do obecnej drogi krajowej. W jej ramach powstaną obwodnice Polkowic i Lubina. W okolicach Bolkowa będzie przebiegać tunelem pod górami. (mat)

źródło: http://miedziowe.pl/content/view/61600/78/

Więcej w tym temacie: http://www.lubin.pl/aktua...e_s3_znowu.html

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Wto Kwi 02, 2013 10:58

Wykonawca S3 najpóźniej za rok


02.04.2013. Radio Elka

Jeszcze w tym roku powinien zostać rozpisany przetarg na budowę drogi ekspresowej S3 z Sulechowa do Lubawki, która będzie przebiegać przez Zagłębie Miedziowe. Takie informacje pojawiły się na stronie internetowej Ministerstwa Transportu. Sama budowa powinna ruszyć za rok.

Tym samym potwierdzają się deklaracje Sławomira Nowak, jakie składał podczas zeszłorocznej wizyty na Dolnym Śląsku. - Od 2013 roku zgodnie z zapowiedziami
premiera ogłaszamy kolejne przetargi. Dla Dolnego Śląska istotne są S5 między Wrocławiem a Poznaniem i S3 do granicy z Czechami. To wszystko sprawi, że województwo dolnośląskie będzie jednym z lepiej skomunikowanych - mówił S. Nowak.

Ministerstwo chce, by S3 oraz kilka innych dróg ekspresowych w kraju były finansowane z nowego rozdania środków unijnych na lata 2014-2020. Budowa osiemnastu odcinków ekspresówek potrwa pięć lat. Zatem S3 przebiegająca między innymi przez Gaworzyce, Polkowice, Lubin i Legnicę powinna być gotowa do 2018 roku. Koszt jej budowy to szacunkowo 7 mld złotych. (mat)

źródło: http://miedziowe.pl/content/view/62407/78/

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pon Maj 13, 2013 10:10

Kolejne potwierdzenie budowy S3


13.05.2013. Radio Elka

Budowa drogi ekspresowej S3 coraz bardziej realna. Kilka dni temu odbyło się kolejne posiedzenie zespołu poselskiego do spraw budowy tej trasy, na którym przedstawiciel ministerstwa transportu przekazał informacje o planach budowy S3.

Inwestycja zostanie podzielona na dwa etapy. Jeden z Nowego Miasteczka do Legnic i drugi z Legnicy w kierunku Czech. Wcześniej rząd czeski złożył deklarację, że wykona ciąg dalszy trasy na swoim terenie. Natomiast w marcu Unia Europejska odblokowała środki na to zadanie i Polska otrzymała 32 miliardy złotych na budowę kilku tras. Jedną z nich jest właśnie S3, której całkowity koszt to około 7 mld zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w tym roku chce rozpisać przetarg. Jeśli to się uda, to za rok powinny ruszyć pierwsze prace budowlane. Szacuje się, że wybudowanie drogi z Nowego Miasteczka przez Polkowice, Lubin, Legnicę i dalej do granicy czeskiej potrwa trzy lata.

Europoseł Piotr Borys podkreśla, że nowa droga pozwoli umożliwi miejscowościom w jej okolicy na rozwój gospodarczy, ale też ułatwi poruszanie się po regionie. - Wokół tej trasy mogą lokować się centra logistyczne. Dobrymi lokalizacjami będą Polkowice, Lubin czy Legnica. Droga pozwoli tez na to, by szybko i bezpiecznie dojechać w Karkonosze. Wybudowana zostanie bowiem obwodnica Jawora i tunel w pobliżu Bolkowa - wyjaśnia P. Borys. (mat)

źródło: http://miedziowe.pl/content/view/63082/78/

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14451
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sro Cze 05, 2013 10:02

S3 w końcu powstanie!




Możemy odetchnąć z ulgą! W końcu powstanie droga ekspresowa S3, która tak bardzo oczekiwana jest w naszym regionie i która tak wiele razy była odkładana na kolejne lata. Rada Ministrów zaktualizowała właśnie Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, gdzie dopisano także S3.

Na swoim Twitterze minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak pochwalił się, że to z jego inicjatywy wprowadzono zmiany w programie budowy dróg na najbliższe dwa lata.

„Dzięki temu będzie możliwe ogłoszenie już w 2013 roku około 50 postępowań przetargowych na drogi ekspresowe o długości ponad 700 km i wartości przekraczającej 35 mld złotych” – czytamy na profilu ministra Nowaka.

Oznacza to, że przetargi na budowę nowych dróg ruszą jeszcze w tym roku. Wykonawcy na budowę S3 rząd będzie szukać prawdopodobnie już od wakacji. Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach: Sulechów-Legnica i Legnica-Lubawka. Łącznie na wybudowanie ponad 210 km tej trasy rząd wyda około 9 mld zł.

Więcej: www.lubin.pl/aktualnosci,...bedzie_s3_.html
www.lubin.pl/aktualnosci,...e_s3_znowu.html

źródło: http://www.lubin.pl/aktua...powstanie_.html

Czytaj też: http://miedziowe.pl/content/view/63453/78/

Podpis użytkownika:
Ostatnio zmieniony przez NEVIL Sob Mar 14, 2015 10:32, w całości zmieniany 1 raz
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 3  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku
Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Posty na Forum są własnością ich autorów - redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść postów.