forum LUBIN pl Strona Główna
Współpraca: eLubin.pl forum LUBIN pl Strona Główna
forum LUBIN pl Strona Główna
forum LUBIN pl Strona Główna
FAQSzukajUżytkownicyGrupyProfilRejestracjaZalogujDodaj do ulubionych!Startuj z nami!Współpraca/reklamaKontakt
forum LUBIN pl Strona Główna » Nasze miasto - Lubin » Hydepark » Sprzęt, technologie... Poprzedni temat :: Następny temat
Sprzęt, technologie...
Autor Wiadomość
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sob Kwi 16, 2016 12:25

Komentarze:

feldkurat-katz

Panowie z Jasienicy mają inicjatywę i wielki potencjał . A krytykantów zapytam - Czy coś w życiu skonstruowali i wyprodukowali . Kiedyś redaktor Bober w telewizji takich ludzi z twórczą inicjatywą promował i eksponował . Teraz tę rolę promocyjna przejął internet . I dobrze !


-----------------------------

Jarosław Spychała


Fantastyczna. Tylko brakuje jakiegoś mocowania na łańcuch antykradziezowy żeby ja przykuć ją do czegoś. Gratuluję! Szkoda że tyle kosztuje bo sam bym od razu kupił.

----------------------------

zawsze_edek

Panie Marianie drogo? A pali pan papieroski? To dla pana wiedzy, palacz tyle rocznie wydaje na papierosy. Rocznie! Wystarczy przestac palic i juz sie ma 6tysi na ten pojazd. O zdrowiu nie wspominajac....

==============================

Bracia z podkarpackiej wsi skonstruowali superoszczędną elektryczną ''hulajnogę''. ''Jazda kosztuje grosz za kilometr''


Jedni w wolnej chwili jadą na ryby, inni piją piwo, a bracia Preisnerowie z Jasienicy Rosielnej na Podkarpaciu skonstruowali elektryczny pojazd. Waży niecałe 50 kilogramów, pozwala pokonać do 50 kilometrów na jednym ładowaniu, no i ponoć jest wyjątkowo oszczędny w użytkowaniu. - Jazda nim kosztuje grosz za kilometr - deklarują konstruktorzy.

Na test umawiamy się pod brzozowskim ratuszem. Będę jechał samochodem, a Piotr Preisner dotrze tam na Mobi-2 - niewielkim elektrycznym pojeździe, który skonstruował wraz z bratem Leszkiem. Ruszamy jednocześnie z położonej 3,5 kilometra od serca Brzozowa Starej Wsi, sprzed warsztatu, w którym Piotr Preisner na co dzień lakieruje samoloty.

Zanim opuszczę parking i wąskimi dróżkami przedrę się do drogi głównej, jasnożółty pojazd, ważący tyle samo co paliwo w baku mojego samochodu, odjeżdża na kilkaset metrów. Z oddali widzę, jak dobrze zbudowany Piotr Preisner zwinnie śmiga „hulajnogą” poboczem drogi, z łatwością pokonując wzniesienia, których krajobraz Podkarpacia nie szczędzi kierowcom. Przyspieszam i gdzieś w połowie trasy wyprzedzam Mobi-2. Potem kilka razy zwalniam, bo kolejnym kierowcom przede mną jak na złość chce się skręcać.

Na miejsce przyjeżdżam po ośmiu minutach. Piotr Preisner dociera niecałe 30 sekund później.

Dane techniczne

Z folderu Mobi-2: Dwukołowy pojazd z napędem elektrycznym do poruszania się w pozycji stojącej. Posiada małą masę 49 kilogramów i pozwala przejechać do 50 kilometrów na jednym ładowaniu. Koszt przejechania jednego kilometra oscyluje w granicach 1 grosza. Prędkość maksymalna - 25 km/h (w opcji turbo - 40 km/h). Pojazd jest bardzo ekonomiczny i ekologiczny. Poruszanie się nim jest intuicyjne, łatwe i przyjemne. Mobi-2 jest nie tylko zaawansowanym technicznie pojazdem, ale także zwraca uwagę estetyką kształtu i jakością wykonania.



Więcej: http://weekend.gazeta.pl/...zna.html#TRwknd

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pią Kwi 22, 2016 09:53

Słoneczny samolot Solar Impulse 2 w misji dookoła świata




Napędzany energią słoneczną samolot Solar Impulse 2 wystartował w czwartek z Hawajów w kierunku Kalifornii, wznawiając przerwany w lipcu 2015 roku lot dookoła świata. Za sterami zasiadł Bertrand Piccard. Lot do Kalifornii ma potrwać 62 godziny.


Samolot lądował pod Honolulu 3 lipca. Wcześniej wykonał blisko 118-godzinny lot z japońskiej Nagoi, ustanawiając nowy rekord w długości samotnego lotu non stop. Dalszy lot musiano jednak odłożyć z powodu uszkodzenia akumulatorów.

Historyczny lot dookoła świata Solar Impulse 2 rozpoczął 9 marca 2015 r. w Abu Zabi. Trasę podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów Andre Borschberga i Bertranda Piccarda, przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.

Samolot jest wyposażony w ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych, pokrywających jego skrzydła o długości 72 metrów. To niemal tyle, ile rozpiętość skrzydeł Airbusa A380.

Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne. Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Jego prędkość maksymalna to 140 km/h, a pułap praktyczny - 8500 metrów. Lekka waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza.

Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez USA w 2013 r.

źródło: http://wgospodarce.pl/inf...-dookola-swiata

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Nie Kwi 24, 2016 16:00


Solar Impulse 2 w locie dookoła świata: Pacyfik pokonany!




Pilotowany przez Bertranda Piccarda samolot o napędzie słonecznym Solar Impulse 2 zakończył w sobotę po południu (czasu lokalnego) 56-godzinny lot nad Pacykiem z Hawajów do San Francisco. Był to kolejny etap lotu dookoła świata.

Samolot o napędzie słonecznym Solar Impulse 2 bezpiecznie wylądował w sobotę w nocy (czasu lokalnego) w Dolinie Krzemowej w Kalifornii po 62-godzinnym locie nad Pacyfikiem z Hawajów do San Francisco.



Bertrand Piccard (na zdjęciu) wylądował na lotnisku Moffet Airfield w Mountain View o godzinie 23.45. Wcześniej dokonał spektakularnego przelotu nad słynnym mostem Golden Gate, spinającym oba brzegi cieśniny Zatoki San Francisco. Samolot o niezwykle dużej rozpiętości skrzydeł obserwowany był przez tysiące ludzi.

Przed zaplanowanym lądowaniem na lotnisku Moffet Airfield, w Mountain View, Piccard dokonał spektakularnego przelotu nad słynnym mostem Golden Gate, spinającym oba brzegi cieśniny Zatoki San Francisco. Samolot o niezwykle dużej rozpiętości skrzydeł obserwowany był przez tysiące ludzi.

Piccard mówił wcześniej, że nie może doczekać się przelotu nad Golden Gate samolotem, który nie zanieczyszcza środowiska i nie hałasuje.



Solar Impulse sześć godzin krążył nad rejonem San Francisco i północną Kalifornią, oczekując na czas, gdy osłabnie siła wiatru.

Celem lotu dookoła świata, który Piccard rozpoczął w Abu Zabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w marcu ubiegłego roku jest propagowanie energii odnawialnej i ducha innowacji.

Dotychczasowe etapy lotu wiodły przez Oman, Birmę, Chiny, Japonię i Hawaje. Celem lotu dookoła świata, który Piccard rozpoczął w Abu Zabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w marcu ub. r., jest propagowanie energii odnawialnej i ducha innowacji.

źródło: http://wgospodarce.pl/inf...acyfik-pokonany

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pią Maj 13, 2016 09:56

Solarny samolot coraz bliżej celu. Przełomowy lot!




Po ponad 18 godzinach lotu napędzany energią słoneczną samolot Solar Impulse 2 wylądował w mieście Tulsa w stanie Oklahoma w środkowej części USA, pokonując kolejny etap podróży dookoła świata.

Impulse 2 leciał dokładnie 18 godzin i 15 minut z Phoenix w Arizonie.

Za sterami eksperymentalnej maszyny siedział Szwajcar Bertrand Piccard. Drugi pilot biorący udział w projekcie, pochodzący również ze Szwajcarii Andre Borschberg, nie uczestniczył w tym etapie podróży.

"Lot był bardzo interesujący (...) Zwłaszcza jego pierwsza część, nad Arizoną i Nowym Meksykiem, gdzie były wspaniałe widoki" - powiedział Piccard po wylądowaniu.

Impulse 2 czekają jeszcze jeden lub dwa etapy w USA, które zakończą się w Nowym Jorku. Następnie samolot pokona Atlantyk, docierając do Europy, a potem do Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, skąd wyruszył 9 marca 2015 roku.

Historyczny lot dookoła świata promuje technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii. Trasę podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów, przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.

Samolot jest wyposażony w ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych, pokrywających jego skrzydła o długości 72 metrów. To niemal tyle, ile rozpiętość skrzydeł Airbusa A380.

Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne. Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Jego prędkość maksymalna to 140 km/h, a pułap praktyczny - 8500 metrów. Lekka waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza.

Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez USA w 2013 roku.

źródło: http://wgospodarce.pl/inf...-przelomowy-lot

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Nie Maj 22, 2016 10:08

Solarny samolot wylądował w Ohio


Napędzany energią słoneczną samolot Solar Impulse 2 w nocy z soboty na niedzielę wylądował w Dayton, w stanie Ohio, dokąd wyleciał z Tulsy w stanie Oklahoma. Był to przedostatni etap podróży dookoła świata przed lotem nad Oceanem Atlantyckim



Zbudowana w Szwajcarii eksperymentalna maszyna, pilotowana przez Szwajcara Andre Borschberga, wylądowała w sobotę o godz. 21.56 (w niedzielę o godz. 3.56 czasu polskiego) na lotnisku w Dayton, po 16 godz. i 34 minutach lotu, czyli ponad godzinę szybciej niż przewidywano.

Przystanek w Dayton ma wyjątkowe, symboliczne znaczenie, gdyż z tego miasta pochodzili amerykańscy pionierzy lotnictwa bracia Wright. W mieście pilotów Solar Impulse 2 powitali ich potomkowie, Stephen i Amanda Wright.

Więcej: http://www.forbes.pl/sola...04865,1,1.html#

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Czw Cze 23, 2016 12:30

Solarny samolot zakończył lot nad Atlantykiem




Napędzany energią słoneczną samolot Solar Impulse 2 zakończył w czwartek ponad 70-godzinny lot nad Oceanem Atlantyckim i wylądował bezpiecznie w Sewilli na południu Hiszpanii. Był to 15 etap podróży maszyny dookoła świata.

Samolot wyleciał w poniedziałek z Nowego Jorku w Stanach Zjednoczonych. Pilotowany był przez Szwajcara Bertranda Piccarda.

W Sewilli Solar Impulse 2 wylądował o godzinie 7.30. Nad Atlantykiem samolot leciał z prędkością zaledwie ok. 70 km na godzinę.

Z Europy solarny samolot, którego skrzydła mają większą rozpiętość od skrzydeł Boeinga 747, uda się na Bliski Wschód, by zakończyć historyczny lot dookoła świata w Abu Zabi, skąd wyleciał 9 marca 2015 roku. Maszyna wyposażona jest w ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych.

Lot zbudowanej w Szwajcarii maszyny Solar Impulse 2 to promowanie technologii wykorzystujących odnawialne źródła energii. Trasę samolotu podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów, przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.

Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Niska waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza. Średnia prędkość samolotu to 75 km na godzinę, ale w pełnym nasłonecznieniu może się ona podwoić. Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne.

Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez USA w roku 2013.

źródło: http://wgospodarce.pl/inf...nad-atlantykiem

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pią Lip 15, 2016 13:38

Historyczny lot dookoła świata. Solar Impulse 2 zakończył przedostatni etap




Solar Impulse 2 zakończył w środę rano w Kairze przedostatni etap podróży dookoła świata. Samolot napędzany energią słoneczną pilotowany przez Andre Borschberga wystartował w poniedziałek z Hiszpanii. Przeleciał nad Morzem Śródziemnym przez przestrzeń powietrzną Tunezji, Algierii, Malty, Włoch i Grecji. Lot dookoła świata zakończy się w Abu Zabi, skąd maszyna wyleciała 9 marca 2015 roku.

Więcej + video: http://wiadomosci.gazeta....-egipskimi.html

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Nie Lip 24, 2016 11:15


Samolot o napędzie słonecznym kończy roczny lot dookoła świata




Pilotowany przez Szwajcara Bertranda Piccarda samolot o napędzie słonecznym Solar Impulse 2 wystartował w niedzielę nad ranem z Kairu do ostatniego 17 etapu rozpoczętej przed ponad rokiem podróży dookoła świata.

Samolot, żegnany przez oklaski i okrzyki powodzenia ekipy naziemnej, oczekiwany jest w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich Abu Zabi po 48 godzinach lotu. Właśnie stamtąd wystartował do pierwszego etapu 9 marca 2015 r.

Kontrola misji wybrała właśnie obecny okres do ostatniego etapu bowiem powstały sprzyjające warunki atmosferyczne pozwalające maszynie pokonać strefę wysokich temperatur nad Arabią Saudyjską. Ponadto wcześniej Bertrand był chory.

Właśnie wystartowałem z Kairu aby zakończyć pierwszy lot dookoła świata samolotem napędzanym przez Słońce. Marzyłem o tym od 1999 r.

—napisał Piccard na Twitterze, kiedy Solar Impulse znalazł się w powietrzu. Wcześniej mówił dziennikarzom, że „to jest projekt dla lepszego świata”.

Solar Impulse przyleciał do Kairu 13 lipca z Sewilli, w Hiszpanii, gdzie wylądował 23 czerwca po bezprecedensowym trzydniowym locie nad Atlantykiem trasą o długości 6765 km. W ten sposób Piccard został pierwszym człowiekiem, który przeleciał nad Atlantykiem samolotem nie napędzanym tradycyjnym paliwem.

Samolot jest bardzo lekki, waży ok. 1,5 tony, ale rozpiętość jego skrzydeł jest większa niż Boeinga 747. Wyposażony jest w 17 tys. ogniw fotowoltaicznych umieszczonych na skrzydłach, które zamieniają energię słoneczną na elektryczną służącą do napędu silników. W nocy samolot korzysta z energii zmagazynowanej w akumulatorach.

Przeciętna szybkość lotu wynosi nieco ponad 45 km/godz, chociaż w dzień, w okresie największej operacji słonecznej, może być dwa razy większa.

Mimo, że ostatni etap podróży jest stosunkowo krótki to Piccard oceniał go jako trudny.

To jest bardzo, bardzo gorący rejon, ten lot to będzie wyzwanie

—powiedział.

Celem projektu, do którego przygotowania rozpoczęto w 2002 r. i który pochłonął ponad 100 mln dolarów, jest propagowanie energii odnawialnej i ducha innowacji.

źródło: http://wpolityce.pl/lifes...-dookola-swiata

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sro Sie 03, 2016 09:40

Freedom Ship – pływające miasto z własnym lotniskiem. To będzie największy statek w historii


Ma zabierać na swój pokład 100 tysięcy ludzi, mieć własny system metra, 25 pokładów z bankami, szpitalami, hotelami, stadionami sportowymi, a nawet pełnoprawną szkołą. Freedom Ship, który ma być ponad 5 razy dłuższy niż legendarny Titanic, ma być prawdziwym, pływającym miastem.



Więcej: http://technowinki.onet.p...statek-w/14n3ww

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Nie Wrz 11, 2016 22:28


Król Ozyrys odleciał w kosmos. Zbada asteroidę Bennu


To ważna i odważna misja. Sonda leci do stosunkowo bliskiej Ziemi asteroidy i ma z niej pobrać próbkę materii.



8 września o godzinie 7 wieczorem z Przylądka Cape Canaveral wystartowała rakieta Atlas V z dość niezwykłym ładunkiem. Jest nim sonda OSIRIS-REx, pierwsza amerykańska, która ma pobrać próbkę materii asteroidy.

NASA mocno informację o starcie nagłośniła, ponieważ to ważna i odważna misja. Oficjalna nazwa sondy jest dość skomplikowana, a mianowicie: Origins Spectral Interpretation Resource Identification Security-Regolith Explorer, czyli w skrócie – OSIRIS-REx. Już w samej nazwie sondy pada słowo o zasobach naturalnych.

Sonda leci do stosunkowo bliskiej Ziemi asteroidy Bennu z grupy Apolla; jest dosłownie naszpikowana urządzeniami badawczymi, czyli kamerami, laserami i spektrometrami, ale jej najważniejszym elementem jest wysięgnik, który pozwoli bez lądowania zaczerpnąć garść materii z powierzchni planetoidy (pojęcia „planetoida” i „asteroida” są tożsame).

Sonda nadleci tuż nad obiekt, bardzo zwolni i wysunie wysięgnik. Ten opadnie na powierzchnię i chwytakami pobierze 60–2000 g materii, w zależności od tego, jak ta materia będzie uformowana i jak twarda. Potem OSIRIS wzniesie się i odleci. Ma to nastąpić w 2018 r. Jeszcze później, bo w 2023 r., OSIRIS powróci nad Ziemię i przekaże nam zasobnik z pobranym materiałem. Tym dokładnie zajmą się spece z NASA. Bardzo ambitny plan.

Cenniejsze od złota

Więcej: http://www.polityka.pl/ty...pe1473625100344

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sro Wrz 28, 2016 15:42

Podobnie jak z niebieskim laserem...
=========================
Miał być sukces, jest porażka. Polacy sprzedadzą grafen za granicę?




O sukcesach polskich naukowców, którzy jako pierwsi na świecie opracowali prostą technologię produkcji grafenu, zwanego „materiałem przyszłości” słyszał każdy. Jednak popularność odkrycia na nic się zda, jeśli brak jest na tę innowację pieniędzy. Jak się okazuje, z powodu małego zainteresowania polskich przedsiębiorców oraz słabego wsparcia rządu już niedługo technologia wydobywania grafenu może powędrować za granicę.

O polskiej metodzie taniej i wysokiej jakości produkcji grafenu było głośno już jakiś czas temu. Jednak duma narodowa i niezwykłe odkrycie może nie mieć szansy na dalszy rozwój, bowiem wsparcie państwa skończyło się na jednym programie, który trzy lata temu ogłosił ówczesny rząd. Mimo licznych nagród przyznanych przez prywatne instytucje także i przedsiębiorcy nie są zainteresowani kontynuowaniem badań nad tym niezwykłym materiałem.

Obecnie polscy naukowcy zastanawiają się więc, której chińskiej firmie sprzedać polską technologię. Ciekawym wydaje się fakt, że Chalmers University of Technology w Geteborgu (Göteborg) otrzymał wsparcie na dalsze badania nad grafenem i dofinansowanie z UE w wysokości 9 miliardów koron szwedzkich tj. przeszło 4 miliardy złotych. Czy Polacy będą więc zmuszeni sprzedać technologię właśnie tam?

Grafen to materiał 300 razy bardziej wytrzymały niż stal, a przy tym lekki i elastyczny. Przewodzi elektryczność lepiej niż miedź czy srebro, jest hydrofobowy (odpycha cząsteczki wody). Wykazuje również właściwości bakteriobójcze i jest przezroczysty. Polacy jeszcze do niedawna uchodzili za pionierów w badaniu nad technologią produkcji grafenu. M.in. metoda wzrostu grafenu wynaleziona w Instytucie Technologii Materiałów Elektronicznych pod przewodnictwem dr inż. Włodzimierza Strupińskiego oceniana była przez specjalistów jako ta, która „ma szansę podboju świata".

Czy potencjał w tej dziedzinie zostanie zmarnowany przez brak funduszy? Jeśli nie dostanie odpowiedniego wsparcia, to prawdopodobnie tak się stanie.

źródło: http://wgospodarce.pl/inf...afen-za-granice

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sob Paź 15, 2016 20:22

Martin Feldstein: Czy należy bać się rewolucyjnych technologii?


Niektórzy analitycy przewidują, że już niedługo wytworzenie obecnej ilości towarów i usług będzie możliwe przy mniejszej liczbie pracowników, w związku z czym znaczna część obecnego zatrudnienia okaże się zwyczajnie zbędna. Najbardziej dramatyczne zmiany nastąpiły w przemyśle, gdzie roboty i automaty zastępują pracowników produkcyjnych od wielu lat, a poziom zatrudnienia spadł (w USA - przyp. red.) z 13 milionów w 1950 roku do zaledwie 9 milionów, mimo że rzeczywista wartość produkcji wzrosła w tym samym czasie o 75 proc. - pisze Martin Feldstein. Artykuł w języku polskim ukazuje się wyłącznie w Opiniach WP, w ramach współpracy z Project Syndicate.



Obserwując coraz bardziej zaawansowaną technikę pojazdów bezzałogowych nie mam wątpliwości, że już wkrótce drogi zapełnią się samochodami osobowymi i ciężarówkami jeżdżącymi bez udziału człowieka. Podobnie jak nadchodząca rewolucja sztucznej inteligencji sprawi, że wiele zadań obecnie wykonywanych przez pracowników umysłowych będą w stanie przejąć komputery i roboty.

Nie dziwi zatem, że wiele osób obawia się, że ich miejsca pracy są zagrożone - lub już zostały utracone - w związku z rozwojem nowych, rewolucyjnych technologii. Co się stanie z milionami mężczyzn i kobiet, które pracują jako kierowcy taksówek czy ciężarówek, kiedy zarówno taksówki jak i ciężarówki będą potrafiły jeździć same? Co się stanie z księgowymi i pracownikami opieki zdrowotnej, kiedy komputery będą mogły wykonywać ich pracę?

Niektórzy analitycy przewidują, że już niedługo wytworzenie obecnej ilości towarów i usług będzie możliwe przy mniejszej liczbie pracowników, w związku z czym znaczna część obecnego zatrudnienia okaże się zwyczajnie zbędna.

Te obawy nie są bezpodstawne i nie należy ich lekceważyć, jednak uważam, że Stany Zjednoczone z powodzeniem dostosują się do zmian, jakie niosą ze sobą nowe technologie. Niektórzy zyskają więcej, inni mniej, ale amerykańskie społeczeństwo jako całość niewątpliwie na nich skorzysta. A ci, którzy stracą pracę na rzecz nowych technologii szybko znajdą inne zatrudnienie. Nie ma powodu przypuszczać, że rozwój doprowadzi do znaczącego wzrostu bezrobocia. Innowacje technologiczne zwiększą wydajność gospodarki i podniosą poziom życia ludności. A ci, którzy będą chcieli pracować, w dalszym ciągu znajdą pracę.

Dlaczego jestem aż takim optymistą? Mówiąc najprościej: bo znam historię. Gwałtowne zmiany technologiczne nie są niczym nowym. Od wielu lat maszyny i komputery zastępują ludzi w różnych sektorach gospodarki. A jednak, mimo wahań koniunkturalnych, gospodarka amerykańska wciąż wraca do poziomu pełnego zatrudnienia.

Najbardziej dramatyczne zmiany nastąpiły w przemyśle, gdzie roboty i automaty zastępują pracowników produkcyjnych od wielu lat, a poziom zatrudnienia spadł (w USA - przyp. red.) z 13 milionów w 1950 roku do zaledwie 9 milionów, mimo że rzeczywista wartość produkcji wzrosła w tym samym czasie o 75 proc. Ci, którzy stracili pracę w fabrykach, znaleźli ją w innych gałęziach gospodarki.

Komputery zastąpiły pracowników także w branżach usługowych. Nie spotkamy już operatora windy ani telefonistek. Większość z nas drukuje karty pokładowe w domu lub w automatach na lotniskach. Kancelarie prawne i firmy księgowe używają komputerów do obliczeń, które kiedyś wykonywali wyspecjalizowani pracownicy.

A jednak stopa bezrobocia w Stanach wynosi tylko 4,9 proc., jest niższa niż średnia z ostatnich dekad. Co więcej, wśród absolwentów uczelni amerykańskich, którzy stanowią 40 proc. siły roboczej w USA, stopa bezrobocia wynosi zaledwie 2,7 proc. A ponieważ absolwentów uczelni wyższych jest proporcjonalnie więcej wśród młodszych grup wiekowych, niż w populacji osób starszych, ogólna stopa bezrobocia będzie utrzymywała się na niskim poziomie wraz z postępem czasu.

Dzięki wykorzystaniu robotów i komputerów możliwe będzie zwiększenie wielkości produkcji na jednego pracownika, co także pozwoli ludziom pracować krócej i cieszyć się większą ilością wolnego czasu. W Stanach Zjednoczonych pracuje się obecnie średnio 1790 godzin rocznie, 30 proc. dłużej niż w Niemczech, gdzie średni czas pracy wynosi zaledwie 1371 godzin rocznie.

Zmniejszenie czasu pracy przełoży się na podniesienie jakości życia, co oznacza między innymi dłuższe urlopy i weekendy. Czas wolny można wykorzystać na podróże, wizyty w restauracjach i inne czynności, które z kolei wygenerują miejsca pracy w sektorze usług. Ponadto wraz ze starzeniem się społeczeństwa rosnąć będzie zapotrzebowanie na pracowników w szpitalach i domach opieki.

Te tendencje będą napędzać popyt na pracowników w sektorze usług, który stanowi obecnie 81 proc. amerykańskiego rynku pracy, a jego udział wzrasta z roku na rok. Usługi oferują zatrudnienie w miejsce posad utraconych w przemyśle lub budownictwie.

Poza tym nie zapominajmy, że komputery i roboty zwyczajnie nie będą mogły być wykorzystane w wielu zawodach. Będą dostarczać niektóre usługi, które na przykład starszym ludziom są coraz bardziej potrzebne, jednak nie będą w stanie wykonywać czynności, które wymagają dotykania klientów lub pacjentów. Powinno się mieć to na uwadze wybierając zawód lub zmieniając ścieżkę kariery. W przyszłości te ograniczenia w automatyzacji niektórych czynności będą utrzymywać bezrobocie na niskim poziomie.

Obecnie stopa bezrobocia w Stanach Zjednoczonych jest dwukrotnie niższa niż w Unii Europejskiej. Na tę różnicę składa się wiele przyczyn, ale kluczowe wydaje się mniej restrykcyjne prawo pracy i ograniczony wpływ związków zawodowych - to czynniki, które uniemożliwiają pracownikom i firmom elastyczne przystosowanie się do nowych technologii. Jeśli Ameryka utrzyma relatywnie wolny rynek pracy, także pracownicy będą skutecznie dostosować się do zmian technologicznych.

źródło: http://opinie.wp.pl/marti...47239357043329a

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pon Gru 05, 2016 20:45

Największa farma słoneczna powstała w Indiach


W Indiach otwarto olbrzymią inwestycję, która ma zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w regionie.



Kamuthi Solar Power Project to olbrzymie przedsięwzięcie, którego podjęto się ze względu na bardzo duże zanieczyszczenie powietrza i potrzebę pozyskiwania energii w sposób bardziej ekologiczny, niż klasyczne elektrownie. Na obszarze 10 kilometrów kwadratowych znajduje się 2,5 miliona solarnych paneli, które mogą łącznie wytworzyć moc 648 megawatów. Jest to obecnie największa elektrownia słoneczna na świecie.

Co ciekawe, panele są czyszczone przez roboty, które również są zasilane energią słoneczną (mają własne baterie). Indie mają ambitny cel, aby do 2022 roku 60 milionów domów było zasilanych za pomocą energii słonecznej.

Dotychczas największą elektrownią słoneczną na Ziemi było Topaz Solar Farm w Kalifornii. Panele słoneczne zajmują tam aż 25 kilometrów kwadratowych, ale ich moc nominalna to 550 megawatów, Zasilają one w sumie ponad 160 tysięcy domów.

źródło: http://nt.interia.pl/news...ach,nId,2316710

Podpis użytkownika:
   
andrea
Nowy(a) na forum


Dołączył: 16 Paź 2016
Posty: 17
Osiedle: ustronie
Wysłany: Pią Gru 09, 2016 13:34

dla mnie większość nowoczesnych technologii jest zbyt nowoczesna :D niektóre są nawet zbędne. Dla mnie podstawą jest telefon komórkowy http://www.t-mobile.pl/pl...producenci/sony właśnie chcę zmienić swój na jakiś nowszy, ale też kompletnie się na tym nie znam... po czym poznać który lepszy? na co zwrócić uwagę? chyba procesor, nie?

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14065
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pią Gru 23, 2016 22:35


LG Deep Learning - technologia, dzięki której sprzęty AGD będą jeszcze inteligentniejsze


Dzięki nowej technologii LG, inteligentne urządzenia AGD będą ułatwić życie swym właścicielom.




Podczas zbliżających się targów CES 2017 w Las Vegas, firma LG Electronics zaprezentuje technologię Deep Learning, dzięki której sprzęt AGD zyska nowe, zadziwiające możliwości. Rozwiązanie LG pozwoli domowym urządzeniom na rejestrację oraz analizę zwyczajów użytkowników, tak aby lepiej dostosowywać swoje działanie do ludzkich potrzeb. Nieustannie "ucząc się" stylu życia swoich właścicieli, z biegiem czasu coraz lepiej synchronizują funkcje z ich przyzwyczajeniami.

Specjalne czujniki oraz technologia LG Deep Learning sprawiły, że nowy automatyczny odkurzacz LG rozpoznaje przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu i dostosowuje swoją pracę do ich położenia. Urządzenie wykonuje zdjęcia podłogi, dzięki czemu zapamiętuje przeszkody, by przy następnym spotkaniu skutecznie je ominąć. Inteligentny odkurzacz LG jest w stanie rozpoznać znajdujące się przed nim przewody, buty czy zabawki, co zmniejsza ryzyko, że zablokuje się między nimi i zakończy pracę. Urządzenie wykryje także ludzkie stopy - gdy napotka na tego typu przeszkodę, odtwarza komunikat głosowy z uprzejmą prośbą o przesunięcie się. W ten sposób zaawansowana technologia Deep Learning zastosowana w odkurzaczu LG pomaga mu wyznaczyć taką trasę, która zapewnia największą skuteczność sprzątania.

Technologię Deep Learning zastosowano także w inteligentnej lodówce LG. Analizując zachowania użytkownika, urządzenie rozpoznaje szczegóły codziennie wykonywanych czynności, a następnie dostosowuje do nich cykl swojej pracy. W ten sposób jest w stanie np. zsynchronizować moment napełnienia pojemnika na lód z czasem, kiedy użytkownik najczęściej z niego korzysta. Dodatkowo, inteligentna lodówka mierzy temperaturę i wilgotność powietrza na zewnątrz po to, by w odpowiednim okresie automatycznie uruchomić funkcję sterylizacji, dzięki której żywność pozostaje świeża na długo nawet podczas upalnych, letnich dni.

Inteligentny klimatyzator LG wyposażony w technologię "uczenia się" analizuje codzienne zachowania domowników - między innymi określa obszary, w których użytkownicy najczęściej przebywają w różnych porach dnia. Na podstawie tych informacji urządzenie może szybko schładzać wybrane miejsca w domu, by szybko i skutecznie zapewnić przyjemną temperaturę tam, gdzie w danej chwili jest to najbardziej potrzebne. W ten sposób np. w weekendy intensywniej pracuje w salonie, podczas gdy w dni robocze częściej kontroluje temperaturę w jadalni.

Nowa technologia Deep Learning pomaga pralce LG w poznawaniu warunków otoczenia charakterystycznych dla poszczególnych regionów oraz codziennych zachowań użytkownika, tak aby zapewnić optymalną skuteczność prania. W ten sposób urządzenie np. rozpoznając stopień twardości wody, odpowiednio dostosuje temperaturę prania oraz ilość wody, tak by zredukować jej negatywny wpływ na ubrania, a w miejscach, gdzie często występują burze piaskowe, pralka automatycznie dodaje jeszcze jeden cykl płukania, by dokładniej wyczyścić zakurzoną odzież.

źródło: http://nt.interia.pl/rapo...da-,nId,2328099

Podpis użytkownika:
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 13 z 15  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku
Skocz do:  
Please enable / Proszę włączyć JavaScript!
Veuillez activer / Por favor activa el Javascript![ ? ]


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Posty na Forum są własnością ich autorów - redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść postów.