forum LUBIN pl Strona Główna
Współpraca: eLubin.pl forum LUBIN pl Strona Główna
forum LUBIN pl Strona Główna
forum LUBIN pl Strona Główna
FAQSzukajUżytkownicyGrupyProfilRejestracjaZalogujDodaj do ulubionych!Startuj z nami!Współpraca/reklamaKontakt
forum LUBIN pl Strona Główna » Nasze miasto - Lubin » Aktualności » Nowa obwodnica Poprzedni temat :: Następny temat
Nowa obwodnica
Autor Wiadomość
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14059
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Wto Gru 20, 2011 15:03



Przylesie z Ustroniem połączone obwodnicą

20.12.2011. Radio Elka

40 lat mieszkańcy Lubina czekali na obwodnicę łączącą dwa największe osiedla - Przylesie i Ustronie. Dziś ponad 2-kilometrowy odcinek otwarto dla ruchu samochodowego. Cała inwestycja pochłonęła blisko 80 milionów złotych.

Pierwsza wzmianka o powstaniu południowej obwodnicy pojawiła się w uchwale ówczesnej Miejskiej Rady Narodowej z 1972r. Cztery lata później ukazała się pierwsza koncepcja budowy arterii sporządzona przez Wojewódzką Dyrekcję Inwestycji Miejskich w Legnicy. Po kilkudziesięciu latach procedur wywłaszczania właścicieli gruntów i sporów między samorządami o to, kto ma budować obwodnicę, pierwszą łopatę wbito dopiero w 2010r. Dziś nową drogą mogą już przejeżdżać kierowcy z Przylesia w kierunku Ustronia i odwrotnie. - 39 lat temu i jedenaście miesięcy zapadła decyzja o budowie obwodnicy w Lubinie. Został niespełna miesiąc, by doczekać 40. rocznicy obiecanki, że Lubin będzie miał w końcu obwodnicę łączącą dwa duże osiedla. Obwodnica realizuje nam kilka zadań dodatkowych. Oprócz tego, że rozładowuje ruch komunikacyjny wewnątrz miasta i skraca drogę, to zamykamy proces budowy pierwszego na Dolnym Śląsku, a kto wie, czy nie pierwszego w Polsce, miasta, które umożliwia wjazd i wyjazd z każdej strony bez wjazdu do centrum. To największa inwestycja drogowa w historii Lubina - powiedział na otwarciu obwodnicy prezydent Lubina, Robert Raczyński.

Władze Lubina liczą, że dzięki południowej obwodnicy, ruch pojazdów w centrum zmniejszy się o połowę. To szansa na odciążenie Paderewskiego, jednej z najbardziej zatłoczonych ulic w centrum Lubina. Obwodnicą będą mogli poruszać się tylko kierowcy pojazdów osobowych, dla tirów ruch będzie zamknięty. (tom)
źródło : http://miedziowe.pl/content/view/54202/78/

Podpis użytkownika:
   
if_ona
Stały bywalec


Dołączyła: 31 Paź 2004
Posty: 371
Skąd: Lubin
Wysłany: Wto Gru 20, 2011 17:34

Otwarto? A jak tam wjechać?

Podpis użytkownika:
   
kolia100
Nowy(a) na forum


Dołączył: 22 Gru 2011
Posty: 1
Skąd: lubin
Wysłany: Czw Gru 22, 2011 07:36

chwała Raczyńskiemu.Mozna nie byc jego zwolennikiem ale nawet opozycja tutaj nie ma nic do dodania.Opozycja nie ma lidera i chyba miec nie bedzie.Te Radyjko to tylko ujada na Raczka

Podpis użytkownika:
   
daydream
Początkujący


Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 88
Skąd: Lubin
Wysłany: Pon Sty 02, 2012 09:31

W końcu przejechałem się obwodnicą. Nie miałem powodu. Teraz też nie miałem powodu, ale się przejechałem. Parę uwag.
Ruch był niezbyt wielki, mimo godziny lubińskiego szczytu. Powroty z pracy w czwartek.
Nawierzchnia chyba jest OK. To pokaże czas.
Ścieżka rowerowa jest po jednej stronie drogi (wewnętrznej), mimo że chodnik jest po obu stronach. Lepiej by ścieżka rowerowa była też po zewnętrznej, by można było wyjechać w teren bez konieczności podjeżdżania do skrzyżowania.
No i skrzyżowanie z ulicą Chocianowską. Zastosowano sygnalizację świetlną. Szkoda. Moim zdaniem rondo by było lepsze. Nie policzyłem, ale prawie połowę czasu przejazdu to stanie na tym skrzyżowaniu. Niby bez większego znaczenia, bo i tak w kilka minut przejeżdża się z Przylesia na Ustronie, ale po co zasmradzać powietrze dodatkowymi spalinami. Wieczorem gdy wracałem z Krzeczyna, to nikt nie jechał, a ja sobie stałem. Rondo by było lepsze i tańsze. Także chyba by można było zrobić rondo przy wjeździe w ulicę Legnicką. Tu nie mam już tak zdecydowanego zdania.
Ekrany dźwiękochłonne skutecznie tłumią hałas. Mieszkańcy ulicy Legnickiej teraz patrzą z zazdrością, bo u nich hałas jest znacznie większy.
Oceniając ruchliwość na obwodnicy można się pokusić o ocenę, że niepotrzebne są dwa pasy w jednym kierunku. Jeden by wystarczył. Koszty by były mniejsze, a pieniądze można by przerzucić na remonty ulic miasta i remonty parkingów (także na nowe miejsca parkingowe).
Niektórzy mieszkańcy Ustronia narzekają, że nie można teraz wjechać do Reala od ulicy Stary Lubin. To jednak drobnostka.

Podpis użytkownika:
daydream
   
if_ona
Stały bywalec


Dołączyła: 31 Paź 2004
Posty: 371
Skąd: Lubin
Wysłany: Pon Sty 02, 2012 13:49

Cytat:

Oceniając ruchliwość na obwodnicy można się pokusić o ocenę, że niepotrzebne są dwa pasy w jednym kierunku. Jeden by wystarczył.


Myślę, że pędzący setką i zmieniający z gracją co rusz pas mają inne zdanie w tym względzie..

A poważnie pisząc - mnie brakuje oświetlenia od Chocianowskiej do Ustronia. Jazda w ciemności, w deszczu i z w/w setkami obok nie należy do przyjemności - spotkanie z przygodnym pieszym na tej drodze może się skończyć tragedią.

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14059
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pon Lip 16, 2012 13:27

Szybciej po obwodnicy


Już nie 50 kilometrów na godzinę, ale 70 będzie można jeździć lubińską obwodnicą. Po konsultacji z policją i specjalistami od drogownictwa, władze miasta postanowiły zwiększyć limit prędkości na tej drodze.

– Coraz częściej zmotoryzowani mieszkańcy zgłaszali do prezydenta Lubina wnioski o podwyższenie limitu prędkości na alei Generała Broni Stanisława Maczka – mówi Jacek Mamiński, rzecznik prezydenta Lubina. – O opinię poproszono więc specjalistów od drogownictwa, a także policję. Wszyscy zgodzili się, że podwyższenie na obwodnicy limitu prędkości do 70 km/h usprawni ruch i nie zagrozi bezpieczeństwu.

Siedemdziesiątką będzie można jeździć od 20 lipca. Wtedy też na obwodnicy pojawią się odpowiednie znaki.

– Z taką prędkością legalnie pojedziemy na całej długości alei gen. Maczka – dodaje Mamiński.

źródło: http://www.lubin.pl/aktua..._obwodnicy.html

Podpis użytkownika:
   
if_ona
Stały bywalec


Dołączyła: 31 Paź 2004
Posty: 371
Skąd: Lubin
Wysłany: Pon Lip 16, 2012 19:40

Cytat:
O opinię poproszono więc specjalistów od drogownictwa, a także policję. Wszyscy zgodzili się, że podwyższenie na obwodnicy limitu prędkości do 70 km/h usprawni ruch i nie zagrozi bezpieczeństwu.


Mam nadzieję, że myśleli nad tym krócej niż pół roku, czyli od dnia oddania tej drogi..

Podpis użytkownika:
   
daydream
Początkujący


Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 88
Skąd: Lubin
Wysłany: Wto Lip 17, 2012 17:04

Decyzja rozsądna, ale niewiele wnosząca. Zysk w czasie przejazdu obwodnicy o długości 3 km będzie nieznaczny. Z prędkością stałą 50/godz. przejeżdża się ją w 3,6 minuty. Z prędkością 60/godz. w 3 minuty, a z prędkością 70/godz. w 2,57 minuty. Czyli zysk to 1 minuta. Faktycznie będzie mniej, bo co najmniej połowa samochodów spotka się na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Gdyby było rondo, to jadący z wariacką prędkością by musieli zwolnić, a jadący spokojnie szybko i płynnie pokonali by całą obwodnicę. Jedno jest pewne: dla jadących z prędkością do 70/godz. mandatów nie będzie.

Podpis użytkownika:
daydream
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14059
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pią Wrz 28, 2012 14:20

Raczyński oskarża marszałka o nieuczciwość


28.09.2012. Radio Elka


Prezydent Lubina Robert Raczyński krytykuje Urząd Marszałkowski za sposób przydzielania dotacji. Twierdzi, że władze wojewódzkie poskąpiły na budowę obwodnicy południowej miasta, a wybudowały most w szczerym polu w pobliżu Radoszyc. Zdaniem prezydenta to nieuczciwe i nielogiczne działanie marszałka.

Raczyński zlecił nawet wykonanie spotu, który jest emitowany w telewizji publicznej, a w którym prezydent mówi o swoich wątpliwościach. - Samorządowcy z Dolnego Śląska domagają się uczciwego dzielenia dotacji na zadania unijne - stwierdza R. Raczyński na koniec filmu.

Urząd marszałkowski nie zgadza się z zarzutami prezydenta. - Każdy na to zagadnienie patrzy ze swojego punktu widzenia. Podstawowym zadaniem
województwa jest prowadzenie polityki rozwojowej. Preferowane są takie projekty, dzięki którym regiony zapóźnione w rozwoju mogą dołączyć do tych obszarów bogatszych. Takim najbardziej zapóźnionym regionem na Dolnym Śląsku jest powiat górowski, który od reszty jest oddzielony Odrą. Możemy natomiast pogratulować Lubinowi, że należy do bogatych gmin, które stać na inwestycje. Nigdy natomiast nie byłoby stać Góry na zbudowanie mostu. Jest więc jak najbardziej naturalne, że budowa mostu była dla województwa ważniejsza - wyjaśnia Wiktor Lubieniecki, dyrektor departamentu infrastruktury urzędu marszałkowskiego.

Zdaniem Lubienieckiego chybione jest też porównywanie obwodnicy z mostem. W telewizyjnym spocie widać, że w sobotnie przedpołudnie obwodnicą przejeżdża 75 aut w ciągu pięciu minut, natomiast z przeprawy korzysta zaledwie 5. Urzędnik tłumaczy, że w Lubinie w soboty odbywa się giełda samochodowa i trudno wymagać, by podobny ruch był na moście.

Dodaje również, że stwierdzenie Raczyńskiego, które sugeruje nieuczciwe przyznawanie środków, jest na wyrost. Urząd nie zamierza jednak pociągać prezydenta do odpowiedzialności. - Każda gmina, która aplikuje o środki, a ich nie dostaje, czuje się skrzywdzona. Tych wniosków jest dużo, a ilość pieniędzy do podziału ograniczona. Zawsze będą tacy, którzy czują się pokrzywdzeni. Moim zdaniem prezydent nie chciał nikogo oskarżyć o nieuczciwość, natomiast ma żal, że nie dostał pieniędzy - przyznaje W. Lubieniecki.

Przypomnijmy, że urząd marszałkowski dwukrotnie odrzucił wnioski o dofinansowanie na budowę obwodnicy. Władze wojewódzkie tłumaczyły, że Lubin chciał zbyt dużo pieniędzy na dofinansowanie budowy obwodnicy. Była to połowa całego budżetu, jakim dysponował marszałek. (mat)

źródło: http://miedziowe.pl/content/view/59438/78/

czytaj też: http://www.lubin.pl/aktua..._podzielil.html

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 8811
Skąd: Lubin
Wysłany: Czw Paź 04, 2012 10:06

Tirów nie wpuścimy

Nie wpuścimy ciężarówek na obwodnicę – stanowczo twierdzi prezydent Lubina Robert Raczyński. Chodzi o ulicę Generała Maczka, która od południa okala miasto. Zdaniem prezydenta droga ma służyć przede wszystkim mieszkańcom, a nie tranzytowi. 

Więcej:
http://miedziowe.pl/content/view/59530/78/

*Tiry no pasaran!

Podpis użytkownika:
   
alex
Początkujący


Dołączył: 08 Sie 2008
Posty: 65
Skąd: Lubin-Przylesie
Wysłany: Czw Paź 04, 2012 23:48

Było jest i będzie jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę ------kogo kasę moją, Pana, Pani czyli naszą społeczeństwa ..........


Cała inwestycja pochłonęła blisko 80 milionów złotych. [/b]

Pierwsza wzmianka o powstaniu południowej obwodnicy pojawiła się w uchwale ówczesnej Miejskiej Rady Narodowej z 1972r. Cztery lata później ukazała się pierwsza koncepcja budowy arterii sporządzona przez Wojewódzką Dyrekcję Inwestycji Miejskich w Legnicy. Po kilkudziesięciu latach procedur wywłaszczania właścicieli gruntów i sporów między samorządami o to, kto ma budować obwodnicę, pierwszą łopatę wbito dopiero w 2010r. Dziś nową drogą mogą już przejeżdżać kierowcy z Przylesia w kierunku Ustronia i odwrotnie. - 39 lat temu i jedenaście miesięcy zapadła decyzja o budowie obwodnicy w Lubinie. Został niespełna miesiąc, by doczekać 40. rocznicy obiecanki, że Lubin będzie miał w końcu obwodnicę łączącą dwa duże osiedla. Obwodnica realizuje nam kilka zadań dodatkowych. Oprócz tego, że rozładowuje ruch komunikacyjny wewnątrz miasta i skraca drogę, to zamykamy proces budowy pierwszego na Dolnym Śląsku, a kto wie, czy nie pierwszego w Polsce, miasta, które umożliwia wjazd i wyjazd z każdej strony bez wjazdu do centrum. To największa inwestycja drogowa w historii Lubina - powiedział na otwarciu obwodnicy prezydent Lubina, Robert Raczyński.

Władze Lubina liczą, że dzięki południowej obwodnicy, ruch pojazdów w centrum zmniejszy się o połowę. To szansa na odciążenie Paderewskiego, jednej z najbardziej zatłoczonych ulic w centrum Lubina. Obwodnicą będą mogli poruszać się tylko kierowcy pojazdów osobowych, dla tirów ruch będzie zamknięty. (tom)
źródło : http://miedziowe.pl/content/view/54202/78/[/quote]

Podpis użytkownika:
człowiek się rodzi zdolnym a później.......idzie do szkoły
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14059
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Czw Cze 27, 2013 10:56

Kancelaria ma szansę na grubą kasę


27.06.2013. Radio Elka

Nawet 800 tysięcy złotych może zarobić kancelaria prawna z Oławy, którą zatrudnił urząd miejski w Lubinie. Warunek jest jeden – prawnicy muszą wywalczyć 80 milionów złotych od urzędu marszałkowskiego, bo tyle kosztowała obwodnica miasta.

Prezydent Robert Raczyński twierdzi, że te pieniądze należą się miastu, które samo wybudowało obwodnicę południową. Teraz domaga się zwrotu poniesionych kosztów, bo jak twierdzi, inwestycję powinien był wykonać marszałek. - Zamiast tego władze wojewódzkie wybudowały most w Radoszycach, po którym nikt nie jeździ - wyjaśnia Jacek Mamiński, rzecznik prezydenta. - Skoro marszałek nie chce w porozumieniu i po dobroci zwrócić pieniędzy lubinianom, to powinien zostać do tego zmuszony na drodze prawnej. Wybrana kancelaria prawna zrobi to dla nas. Kwota 800 tysięcy zł jest maksymalną, jaką może zarobić, jeśli wywalczy dla miast 80 milionów zł. Wtedy będą to uczciwie zarobione przez te kancelarię pieniądze. W naszym kraju procesy trwają długo, są skomplikowane, wymagają wielu ekspertyz, dlatego tak wysoka kwota. Wierzymy jednak, że sąd uzna naszą rację. Wystarczy porównać ruch na obwodnicy i na moście. Most został postawiony chyba tylko jako pomnik urzędniczej głupoty, bo nikt po nim nie jeździ - mówi J. Mamiński.

źródło: http://miedziowe.pl/content/view/63833/78/

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14059
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Pon Lip 01, 2013 13:36

Może nie wszyscy wiedzą, ale na tym linku http://www.domel.tv/kamera_ornet_lubin3.php możemy oglądać natężenie ruchu na Obwodnicy Południowej Lubina.
================
Nie wiem tylko, dlaczego ta obwodnica nosi nazwę południowej. Ja mieszkam na Jastrzębiej i dla mnie ona leży na zachodniej stronie, a dla mieszkańców Ustronia będzie południowa. Wszystko zależy jednak od punktu siedzenia, dlatego wolałbym jakąś neutralną nazwę tej obwodnicy. :-)

Wiem, że Obwodnicę Południową nazwano ulicą Generała Maczka . Ale czy nie za dużo tych ,,Maczków" w Lubinie ? Park, szkoła jego imienia i jeszcze nazwa ulicy ? A co miał wspólnego gen. Maczek z Lubinem ? Moze mi ktoś wyjaśni ?

Podpis użytkownika:
   
Freetekk
[Usunięty]


Wysłany: Sro Lip 03, 2013 07:23

NEVIL napisał/a:

Nie wiem tylko, dlaczego ta obwodnica nosi nazwę południowej. Ja mieszkam na Jastrzębiej i dla mnie ona leży na zachodniej stronie, a dla mieszkańców Ustronia będzie południowa. Wszystko zależy jednak od punktu siedzenia, dlatego wolałbym jakąś neutralną nazwę tej obwodnicy. :-)


Ty mówisz serio?! Pewnie w Korei Północnej też się zastanawiają, dlaczego północna skoro mieszkamy na wschodzie...

Podpis użytkownika:
   
NEVIL
Przyjaciel Forum
NEVIL



Dołączył: 07 Kwi 2005
Posty: 14059
Skąd: LUBIN
Osiedle: Przylesie
Wysłany: Sro Lip 03, 2013 10:42


Prezydent Lubina chce od marszałka 80 mln zł za obwodnicę



Robert Raczyński, prezydent Lubina, domaga się od marszałka województwa Rafała Jurkowlańca 80 milionów złotych za południową obwodnicę miasta. Wynajął w tym celu kancelarię prawną. Jeśli ta wygra sprawę, zostanie sowicie wynagrodzona. Dostanie 1 procent od wywalczonej przed sądem sumy. Jeśli odzyska całą kwotę, o którą walczy prezydent Lubina, czyli 80 milionów zł, sama zarobi 800 tys. zł.

Na usługę prawną polegającą na reprezentowaniu gminy przed sądami administracyjnymi w sprawie dochodzenia roszczeń od Województwa Dolnośląskiego ogłoszono przetarg. Jako jedyna zgłosiła się Kancelaria Prawna Monika Drela z Oławy. Ona też dostała to atrakcyjne (w przypadku wygranej sprawy) zlecenie.

– Jeśli przegramy, kancelaria nie dostanie nic – zaznacza Jacek Mamiński, rzecznik prasowy prezydenta Lubina.

Już w 2011 roku, gdy otwarto wybudowana na koszt miasta, za 80 mln zł, obwodnicę południową, nazwaną później Aleją Generała Broni Stanisława Maczka, prezydent Raczyński zapowiedział, że będzie się starał odzyskać od marszałka przynajmniej część pieniędzy, które miasto wydało na budowę tej niespełna trzykilometrowej drogi. Z czasem roszczenie urosło i teraz Robert Raczyński domaga się już całej kwoty. Na jakiej podstawie? - Chcemy, by marszałek przejął tę drogę jako wojewódzką i za nią zapłacił, a my w zamian przejmiemy odcinek drogi wojewódzkiej nr 335, który przebiega przez miasto - wyłuszcza plan Jacek Mamiński.

- Z punktu widzenia inżynierii ruchu ten manewr nie ma szans - Krzysztof Kiniorski, rzecznik Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, zarządcy drogi nie pozostawia złudzeń. - Drogą 335 odbywa się ruch tranzytowy. Obwodnica jest drogą śródmiejską, łączy osiedla. Teraz część ciężarówek przez nią przejeżdża, ale gdy zostanie zbudowana droga ekspresowa S-3, ruch tranzytowy zupełnie ominie Lubin.

Prezydent Lubina forsuje swój plan od miesięcy. Już raz był w sądzie. Nawiązał próbę ugody. Marszałek odmówił. Wysłał więc do sejmiku wojewódzkiego wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Miasto wynajęło nawet kancelarię prawną, która pomoże walczyć przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym.

Przewodniczący sejmiku wojewódzkiego Jerzy Pokój mówi krótko: - To demagogia. Pewnie też echo tego, że marszałek Jurkowlaniec domaga się 50 mln zł od prezydenta Dutkiewicza na budowę obwodnicy Wrocławia. Tyle, że w tym przypadku marszałek i prezydent Wrocławia mieli zawarte porozumienie, a nie przypominam sobie, by marszałek coś podobnego obiecywał prezydentowi Lubina.

Wiktor Lubieniecki, dyrektor departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego tłumaczy, że inwestorem budowy drogi wojewódzkiej może być zarząd województwa a nie gmina. Chyba że władze województwa zleciłyby takie zadanie gminie i podpisały z nią umowę. Przypomina też, że droga wojewódzka to taka, która łączy miasta, a nie osiedla.

- Budowa obwodnicy Lubina miałaby sens, gdyby łącząc się z drogą krajową nr 3, wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta, ale tak nie jest. To zadanie spełni dopiero S-3, która zresztą zweryfikuje rolę tej wybudowanej w Lubinie drogi - mówi dyrektor Lubieniecki.

Przy okazji sporu Raczyński wypomina też marszałkowi budowę mostu na Odrze, łączącego powiaty lubiński i górowski. Od miesięcy powtarza ten sam argument: skoro urząd marszałkowski wybudował most w Radoszycach - Ciechanowie, "po którym tylko krowy chodzą", jak stwierdził na sesji lubińskiej rady miejskiej przewodniczący Andrzej Górzyński, to znaczy, że pieniądze są. I powinny trafić też do Lubina. - Domagam się uczciwego dzielenia unijnych funduszy. Marszałek nie przekazał pieniędzy na obwodnicę z niejasnych powodów. Tłumaczenie, że nie miał, to bzdura, przecież zbudował most na łące - mówi prezydent Lubina.

Kiniorski tłumaczy, że nie jest to docelowe natężenie ruchu na moście. Trwa przebudowa sieci dróg wokół niego. Mają być gotowe w ciągu trzech lat. Wtedy dopiero nastąpi pełne wykorzystanie mostu, który przejmie część tranzytu z mostów w Ścinawie i Głogowie.

źródło: http://lubin.naszemiasto....b6ab44aae,1,3,3

Podpis użytkownika:
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 3  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku
Skocz do:  
Please enable / Proszę włączyć JavaScript!
Veuillez activer / Por favor activa el Javascript![ ? ]


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Posty na Forum są własnością ich autorów - redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść postów.