forum LUBIN pl Strona Główna
Współpraca: eLubin.pl forum LUBIN pl Strona Główna
forum LUBIN pl Strona Główna
forum LUBIN pl Strona Główna
FAQSzukajUżytkownicyGrupyProfilRejestracjaZalogujDodaj do ulubionych!Startuj z nami!Współpraca/reklamaKontakt
forum LUBIN pl Strona Główna » Tematyczne » Muzyka » Zajęcia gitarowe w MDK Poprzedni temat :: Następny temat
Zajęcia gitarowe w MDK
Autor Wiadomość
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Wto Lip 26, 2011 20:47

Przebieg akordowy w dwóch znanych utworach - przydatnych w różnych sytuacjach.

Oda do radości – Ludwig van Beethoven

4/4║G │D │G │G D │G │D │G │D G│

│D G │D G │C6 H7 │Em (A) D (G)│ G │D │G │D G ║


Happy birthday

3/4║: C │G │G │C │C / C7 │F / Fm │C / G │C :║


*Wielu uczestników koła dość szybko opanowuje zarówno linie melodyczne tych utworów, jak i stylowy akompaniament.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Czw Lip 28, 2011 09:46

„Pirates Of The Caribbean”- muzyka filmowa

Piraci z Karaibów 3 (ostatnie zwycięstwo piratów) – przebieg akordowy wywiedziony z opracowania autorskiego tego hitu w wersji finger style.

6/8║Dm│B│Am│Dm│B│F│C│Dm│Dm│Gm7│A7│Dm│B │Dm│A Fmaj13/A│ A║

║Dm│B│Am│Dm│B│F│C│Dm│Dm│Gm7│A7│Dm│B │Dm│Am7 ║

║Dm / C │B / Gm/C│A│A│B│B│A Fmaj13/A │A ║

║Dm / / │B/D Dm / │C / / │C Dm / │Dm / / │B/D Dm / │Gm/F C#/G A │Dm / / ║

║Dm │C │ F │C │Dm │A │Dm │Dm │Dm│C │F C/E Dm │B │Dm │Gm │ Dm │D5 ║

║:Dm │B │F │C │Gm │Dm │A │Dm :║


*Już kilkoro uczestników naszego koła świetnie poradziło sobie z tą wersją „Piratów”.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Nie Lip 31, 2011 10:51

Szkoleniowe riffy heavymetalowe

W trakcie prowadzonych zajęć dla sporej grupy uczestników naszego koła gitarowego riffy heavymetalowe należały do kanonu ćwiczeń przygotowawczych, rozgrzewkowych.

Wśród 50 heavymetalowych riffów wszech czasów zamieszczonych w 25 numerze Magazynu Muzyków Gitara i Bas z 1997 r., znaleźć można zagrywkę z utworu grupy The Kinks (All Day And All Off The Night - http://www.youtube.com/watch?v=mMWNwHof0kc), „która wiele lat temu zatykała dech w piersiach. Chociaż dzisiaj nie robi już takiego wrażenia, to bez wątpienia ma w sobie ogromny potencjał metalowy, na bazie którego mogły narodzić się takie formacje i zjawiska, jak Van Halen, Iron Maiden czy Saxon. Bez wątpienia jest to riff, który w każdym punkcie historii definiujemy jako heavy.”

Do tego riffu, traktowanego jako „pytanie”, można dodać jeszcze jeden riff tej samej grupy, tj. You Really Got Me http://www.youtube.com/watch?v=jTV48ZUrfnI – jako „odpowiedź”, i w ten sposób powstanie ciekawe ćwiczenie, zawierające w sobie sporo podstawowych elementów poznawczych i technicznych w grze na gitarze takich, jak:
1.Ćwiczenie 1-głosowej gry w pozycjach
2.Ćwiczenie power chord (2- i 3- dźwiękowych) na strunach basowych z jednoczesnym tłumieniem
strun G3, B2, E1
3.Ćwiczenie chwytu poprzecznego barre na 6 strunach
4.Ćwiczenie uderzenia naprzemiennego („góra-dół”) w grze prawej ręki
5.Ćwiczenie umiejętności tłumienia wszystkich strun za pomocą lewej ręki
6.Ćwiczenie synchronizacji pracy obu rąk
7.Utrwalanie topografii gryfu na 1. i 6. strunie
8.Rozpoznawanie interwału kwinty na strunach basowych E-A i oktawy, na strunach basowych E-D
9.Zastosowanie zasady budowy akordów durowych od struny E (i akordu E-dur)

All Day And All Off The Night/ You Really Got Me
4/4 G║: A x x A │G x x G │C / / A │x x x G │A / G A│x x x G │A / G A │x x x G :║
x - uderzenie tłumione
/ - powtórzenie akordu

*Dla zainteresowanych polecam jeszcze jeden utwór zespołu The Kinks (Till The End Of The Day - http://www.youtube.com/watch?v=BIc-RnqjwWA), w którym oprócz kolejnego ciekawego riffu/ćwiczenia, mamy króciutką, ale mistrzowską, jak na tamte czasy, solówkę gitarową opartą o molową skalę pentatoniczną d.
Przebieg akordowy w ww. solówce:
4/4║Dm C │F C │Dm C │F C│Dm│ C │F │A ║

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Czw Sie 04, 2011 20:16

„Pajączki” - ozdobniki Jana Borysewicza (Lady Pank)

Prawie 20 lat temu czołowy polski gitarzysta blues-rockowy, Jan Borysewicz (przybliżając sposób gitarowego grania w utworze „Zawsze tam – gdzie ty”) w jednym z numerów magazynu muzyków „”Gitara i Bas” napisał tak:

„Gitarzysta solowy musi 80% swojego czasu na scenie grać akompaniamenty. Jeśli grasz dobre solówki a nie potrafisz ciekawie akompaniować możesz mieć trudności.
Niektórym wydaje się, że akompaniament nie pozwala pokazać klasy jaką reprezentuje muzyk. Ale dobrzy gitarzyści ukazują swoją osobowość nawet w najprostszym akompaniamencie. Uzyskują to dodając akcenty i różnego rodzaju ozdobniki.
Jeśli zagramy np. rozłożony akord bez akcentów, będzie on normalny, bezosobowy. Natomiast gdy odpowiednio zaakcentujemy poszczególne dźwięki i dodamy kilka prostych ozdobników – motyw stanie się ciekawszy. A co najważniejsze – pokaże naszą osobowość. Główna linia melodyczna pozostanie ta sama, ale sposób jej wykonania będzie charakterystyczny tylko dla naszego stylu.”

W utworze „Zawsze tam – gdzie ty” Jan Borysewicz gra wiele takich ozdobników (nazywanych przez siebie „pajączkami”), wykorzystując technikę gry legato (hammer-on oraz pull-off).

Ale - jak podkreśla J. Borysewicz - każdy gitarzysta powinien mieć/ma swoje własne ulubione ozdobniki, często używane podświadomie, w zależności od nastroju, samopoczucia itd., ukazujące indywidualny styl grającego.

Zawsze tam – gdzie ty – Lady Pank (pochód akordowy)

Wstęp
4/4║C │Am│G7│G7│C │Am│G7│G7║

Zwrotka
║:C│Am│Gsus4│ Gsus4│ C│Am│Gsus4│ Gsus4:║

Refren
║F│G│C│Am│F│G│C│Am │F│G6│G6║ Wstęp


*Utwór ten do dziś cieszy się stałą popularnością wśród młodzieży. Przypomnę, że zawiązany ad hoc 7-osobowy zespół akompaniujący, udanie towarzyszył Joasi Barszczyńskiej (20.06.2011 r.) w wykonaniu tego utworu podczas występu uczestników naszego koła w ramach artystycznych prezentacji kół/sekcji MDK.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Nie Sie 07, 2011 20:42

„Rekordowa” ściągawka

Przebiegi akordowe kilku innych utworów wykonywanych podczas wrocławskiego Gitarowego Rekordu Guinnessa.

1.Voodoo Child – Jimi Hendrix

Wstęp
║ E DA │ E DA │ E DA │ E DA ║

Zwrotka
║:E DA │ E DA │ E DA │ E DA │

│ E DA │ E DA │ E DA │ E DA │

│ G │ A │ E DA │ E DA │

Refren
│ C7 │ D7 │ E DA │ E DA :║

2.Little Wing – Jimi Hendrix

║: Em │ G │ Am │ Em7 │ Hm B │ Am C │ G F C D │ D ║2/4 D :║

3.Kiedy byłem małym chłopcem – Tadeusz Nalepa & Breakout

║: Am │ Am │ Am │ Am │ D7 │ D7 │ Am │ Am │ E7 │ D7 │ Am │Am :║

*Wersja oryginalna Tadeusza Nalepy
http://www.youtube.com/watch?v=jNrfHcPdQO4

4.Wild Thing – The Troggs

║: A D│ E D│ A D│ E D║

║A D│ED│AD│ED│AD│ED│AD│E D│A D│E D│A D│E D│A D│E G A G║

A │ (A) G A G │A │ (A) G A G │A │ (A) G A G │A │ (A) ║

*Wersja oryginalna grupy The Troggs (1966)
http://www.youtube.com/watch?v=4qHX493bB3U

*W trakcie zajęć naszego koła poznajemy te przebiegi akordowe, uczymy się ich na pamięć i realizujemy stylowe sposoby akompaniamentu.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Czw Sie 11, 2011 08:40

Eric Clapton unplugged (akustycznie)

Jak pisał Janusz Popławski (Niebiesko-Czarni) „termin unplugget oznacza potocznie niepodłączone gitary do wzmacniaczy. I tak właśnie występowali elektryczni rockowcy w popularnym programie MTV zatytułowanym Unplugged. Rejestracja telewizyjnego koncertu Claptona na żywo, z akustycznymi wersjami starych i nowych utworów stała się największym wydarzeniem komercyjnym w 1992 r., i niewątpliwie największym sukcesem artystycznym (sześć nagród Grammy Awards).

Spośród trzynastu utworów największy hit to piękna, przejmująca ballada Tears In Heaven, w której Clapton zawarł całe morze bólu po tragicznej śmierci synka Connora. Ten utwór to również przykład wielkiej muzykalności i mistrzostwa Claptona jako gitarzysty. Aranżacja głosu i gitary jest prosta, a jednocześnie ciekawa.

Clapton śpiewa akompaniując sobie na gitarze akustycznej z (nylonowymi strunami), techniką palcową. Gra techniką akordowo-melodyczną - dźwięki basowe uderza kciukiem, a akordy (właściwie tylko dwudźwięki) palcem wskazującym i środkowym. Przy czym wyższy dźwięk prowadzi melodię. Tajemnica bogactwa brzmieniowego tkwi w głosie basowym. Clapton gra tercję lub kwintę akordu zamiast prymy, co tworzy zupełnie nowe współbrzmienia nie dające się łatwo identyfikować jako klasyczne trójdźwięki.”

Tears In Heaven (Unplugged) – Eric Clapton

Wstęp
4/4║A E/G# │F#m A/E │D/F# / E7sus4 E7 │ A ║

Zwrotka
║:A E/G#│ F#m A/E │ D/F# A/E │ E / A/E E7:║

║F#m│Fm+5│Em6│F#7 / E/G# F#-A#│Hm7│E7sus4║

Wstęp
║ A E/G# │F#m A/E │D/F# / E7sus4 E7 │ A ║

Refren
║:C G/H│Am D/F#│G D/F# │Em7 / D/F# G :║E / A/E E7║


*Utwór ten cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem uczestników naszego koła. Również w roku szkolnym 2010/2011 kilkoro adeptów gitary opanowało go posługując się techniką palcową w podobny sposób, jak to czyni Eric Clapton.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Sob Sie 13, 2011 10:17

Dydaktycznie w kole gitarowym

Zestaw materiałów dydaktycznych/przykładów muzycznych wykorzystywanych w ostatnim roku szkolnym w naszym kole gitarowym – opracowanych na bazie materiałów autorskich, programów muzycznych Power Tab Editor i Guitar Pro oraz otwartego portalu internetowego YouTube.

A. Zestaw riffów heavymetalowych wszech czasów
1.All Day And All Off The Night – The Kinks; 2.You Really Got Me – The Kinks; 3. Sunshine Of Your Love – Cream; 4.In-A-Gadda-Da-Vidda – Iron Butterfly; 5.Whola Lotta Love – Led Zeppelin; 6.Paranoid – Black Sabbath; 7.Smoke on the Water - Deep Purple; 8.Frankenstein – Edgar Winter Group; 9.I Just Want To Make Love To You – Foghat; 10.Breaking The Law – Judas Priest; 11.Crazy Train – Ozzy Osbourne; 12.Loud Love – Soundgarden; 13.Her Black Wings – Danzig i in.
B. Własne propozycje repertuarowe oraz zgłaszane przez uczestników zajęć
1.Chodź, przytul, przebacz – Andrzej „Piasek” Piaseczny;
2.Wehikuł czasu – zesp. Dżem;
3.Dla Radka – Doda;
4.21 guns – Green Day;
5.Wonderful World – Israel Kamakawiwo`ole;
6.Gdybym miał gitarę – mel.popularna;
7.Boom boom – standard bluesowy J.L.Hookera;
8.Zawsze tam – gdzie ty – Lady Pank;
9.Hey Joe - J. Hendrixa;
10.tematu głównego z filmu Piraci z Karaibów – komp. Hansa Zimmera;
11.Dust in the wind – Kansas;
12.Honey, Honey – grupy ABBA;
13.Shape of me heart – Sting;
14.We will roch you – grupy Queen;
15.We Are The Champions – Queen;
16.Highway To Hell – grupy AC/DC;
17.The Lazy Song – Bruno Mars ;
18.Stary farmer/Pan Mc Donald – standard w stylu country;
19.Here Without You – 3 Doors Down;
20.Requiem for a dream (temat filmowy) – komp. Clinta Mansella;
21.Roulette – System Of A Down;
22.Droga – zesp. Hemp Gru;
23.S.O.S – Jonas Brothers;
24.Give love a try - Jonas Brothers;
25.Za szkłem – zesp. Bracia;
26.How You Remind Me – grupy Nickleback;
27.Benny Hill Show – temat filmowy;
28.Polska, biało-czerwoni – nieoficjalny hymn polskich kibiców piłki siatkowej (oparty na melodii utworu Go West z rep. grupy Pet Shop Boys);
29.Another Now – Kate Alexa;
30.Hallelujah - Leonard Cohen;
31.Różyczka - komp. Michała Lorenca;
32.Pink Panther – komp. Henry Manciniego;
33.The Islander – Nightwish;
34.Nothing Else Matters – Metallica;
35.La Bamba – Los Lobos;
36.Desperado – Los Lobos;
37.Everybody Needs Somebody – Blues Brothers;
38.Jedna taka szansa na 100 – Strachy na Lachy;
39.Dwa serduszka – mel. ludowa;
40.Voodoo Child – Jimi Hendrix;
41.Little Wing – Jimi Hendrix;
42.Kiedy byłem małym chłopcem – Tadeusz Nalepa & Breakout;
43.Wild Thing – The Troggs;
44.Tears in heaven – Eric Clapton.
C. Melodie świąteczne i kolędy
1.O Tanennbaum; 2.We wish you a mary christmas; 3.Rudolph the red-nosed reindeer 4.Silent Night; 5.Jingle bells; 6.Mizerna cicha; 7.Cicha noc; 8.A wczora z wieczora; 9.Bosy pastuszek; 10. Last christmas.

Pracując nad ww. utworami w ostatnim roku szkolnym zajmowaliśmy się z ich przebiegiem akordowym lub/i linią melodyczną, charakterystycznymi zagrywkami, riffami, solówkami. Lewą ręką ćwiczyliśmy umiejętności wykonywania poszczególnych chwytów akordowych w różnych przewrotach/pozycjach, analizowaliśmy je i zapamiętywaliśmy, łączyliśmy ze sobą różnymi sposobami itd. Na instrumentach perkusyjnych poznawaliśmy podstawowe rytmy przydatne w grze akompaniatorskiej. W następnym kroku prawą ręką dobieraliśmy stosowne rytmy (lub ich miksy) realizowane palcami uderzeniem „z góry” lub/i „z góry - z dołu” oraz przy zastosowaniu kostki.

Uczestnicy dysponujący odpowiednimi umiejętnościami w grze techniką palcową (finger style) poznawali opracowania na gitarę solo kilkunastu znanych utworów takich, jak: tematu głównego z filmu Piraci z Karaibów – komp. Hansa Zimmera, Dust in the wind - zespołu Kansas, Hallelujah - Leonarda Cohena, Pink Panther – komp. Henry Manciniego czy Nothing Else Matters, grupy Metallica.

*Przypuszczam, że powyższy spis utworów zostanie rozszerzony w nowym roku szkolnym.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Wto Sie 16, 2011 08:36

Wakacyjne warsztaty gitarowe w MDK – cd.

Młodzieżowy Dom Kultury zaprasza wszystkich zainteresowanych na zajęcia gitarowe organizowane jeszcze w trakcie tych wakacji.

Odkurzamy swoje gitary i dnia 22 sierpnia spotykamy się o godzinie 9.00 w sali 113. Na spotkaniu ustalimy szczegółowy harmonogram i do końca wakacji kontynuować będziemy poznawanie tajników gry na tym kultowym instrumencie muzycznym.

W czasie zajęć wakacyjnych będzie można również zapisać się na zajęcia gitarowe organizowane w nowym roku szkolnym 2011/2012.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Pią Sie 26, 2011 16:01

Wakacyjne warsztaty gitarowe - krótkie podsumowanie

Dzisiaj (26.08.2011 r.) w MDK zakończyły się 3-tygodniowe wakacyjne warsztaty gitarowe, w których uczestniczyły w sumie 43 osoby. Zajęcia prowadzone były w dwóch terminach, tj. w dniach 27.06- 08.07.2011 r. (31 uczestników) oraz 22.08-26.08.2011 r. (12 uczestników).

W ostatnim tygodniu zajęć zdecydowaną większość stanowili początkujący adepci gitary, którzy zapoznawali się z gitarowym abc. Większość z nich też wyraziła zainteresowanie i chęć kontynuowania nauki gry w ramach koła gitarowego MDK, w trakcie nadchodzącego nowego roku szkolnego.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Nie Sie 28, 2011 08:43

Zapisy na zajęcia gitarowe w MDK

MDK zaprasza wszystkich zainteresowanych na zajęcia gitarowe w roku szkolnym 2011/2012, które będą prowadzone w klasie gitary klasycznej, popularnej i elektrycznej - od podstaw i dla kontynuujących.

W czasie grupowych zajęć prowadzona będzie indywidualizacja nauczania. Praca na zajęciach organizowana będzie w taki sposób, aby uczeń zdolny nie nudził się, a uczeń o mniejszych możliwościach nie pracował w stresie. Zajęcia praktyczne prowadzone będą w atmosferze akceptacji, serdeczności, zachęty i wsparcia dla poczynań uczniów.

W procesie nauczania w naszym kole stosowane są trafne i aktualne metody prowadzenia zajęć w zakresie gry na gitarze - zgodne z nowoczesnymi koncepcjami i oparte o sprawdzone metody działania.

Uczniowie w pierwszym okresie gry - szczególnie ważnym, właściwie decydującym o późniejszych wynikach - mają gwarancje, że utrwalają dobre/prawidłowe nawyki i niezbędną wiedzę o instrumencie (właściwe ustawienie rąk, prawidłowe trzymanie gitary, odpowiednią kolejność i sposoby przyswajania sobie umiejętności muzycznych i technicznych itp.).

Wśród starszych i bardziej zaawansowanych adeptów gitary - często grającym już w różnych zespołach muzycznych – w trakcie zajęć popularyzujemy m.in. ważne zasady gry solowej i zespołowej, których istotę dobrze oddają przytoczone poniżej dwa cytaty.

„Gitarzysta solowy musi osiemdziesiąt procent swojego czasu na scenie grać akompaniamenty. Jeśli grasz dobre solówki a nie potrafisz ciekawie akompaniować, możesz mieć trudności.” (Jan Borysewicz)

„Są gitarzyści, którzy wydają z siebie tysiące dźwięków, tworząc przysłowiową „mgłę na gryfie” i nie znajdują uznania słuchaczy, nie zbierają laurów. Są też tacy, którzy za każdym razem dają z siebie wszystko – tym należy od razu oddać połowę z powrotem. Ale spotykamy i takich, którzy wywołują emocje i szacunek, są spokojni i trochę skryci, a jednocześnie silnie panują nad zespołem i publicznością. Często instrumentalista poruszający się w obrębie kilku z pozoru prostych dźwięków wywołuje o wiele większe wrażenie niż autor kanonady trudnych technicznie solówek”. (Krzysztof Jarkowski)


*Zapisy będą trwały od 1 września aż do wyczerpania limitu miejsc.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Czw Wrz 01, 2011 17:37

Początek roku szkolnego w kole gitarowym MDK

W pierwszym dniu naboru, tj. 1 września na zajęcia gitarowe organizowane w MDK w roku szkolnym 2011/2012 zgłosiły się 72 osoby. Są to zarówno początkujący adepci gitary, jak i kontynuujący - zwolennicy gitary klasycznej lub/oraz elektrycznej.

Na spotkaniu organizacyjnym dokonaliśmy wstępnego podziału uczestników na grupy 2- i 3-osobowe, biorąc pod uwagę przede wszystkim ich wiek, deklarowany stopień zaawansowania technicznego oraz preferowany przez nich typ gitary. Weryfikacja poszczególnych predyspozycji muzycznych/gitarowych początkujących uczestników będzie się odbywała przez pierwszych kilka miesięcy zajęć.

Systematyczne zajęcia zaczynamy już od jutra, czyli od 2 września.

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Sob Wrz 10, 2011 13:31

Nowy gitarowy rekord Lubina

Minął właśnie pierwszy tydzień zapisów i zajęć w kole gitarowym MDK.
Na dzień 10 września 2011 r. w zajęciach koła gitarowego MDK uczestniczyła rekordowa, 93-osobowa grupa osób zainteresowanych nauką gry na gitarze.

W całej historii koła gitarowego MDK jeszcze nigdy nie było tylu chętnych – więcej nawet niż w rekordowym ubiegłym roku szkolnym. W aktualnych ramach czasowych i warunkach lokalowych, w jakich funkcjonuje nasze koło, nowego rekordu już prawdopodobnie nie będzie. Na dziś bowiem jest to najwyższa możliwa liczba osób, które mogą uczestniczyć w zajęciach – absolutny gitarowy rekord Lubina.

W związku z tym, mimo nadal zgłaszających się osób zainteresowanych osób nauką gry na gitarze, od dziś dalszy nabór uczestników został wstrzymany. Przyjęcia nowych osób będą możliwe dopiero w przypadku rezygnacji kogoś z aktualnych uczestników zajęć.

Zainteresowanym nauką gry na gitarze w MDK sugeruję zgłoszenie się pod koniec I semestru albo wzięcie udziału w najbliższych zajęciach warsztatowych planowanych w czasie ferii zimowych i wakacji letnich.

***
Pierwszy tydzień zajęć gitarowych w MDK upłynął pod znakiem dopasowywania tworzonych grup i ich zajęć gitarowych do planów szkolnych.

Początkujący adepci ćwiczyli prawidłową postawę przy gitarze oraz prawidłowe ułożenie prawej ręki, umożliwiające z czasem pełną kontrolę palców nad wszystkimi strunami – bez potrzeby patrzenia na nie.

Kontynuujący gitarzyści zaczęli zajęcia od przypomnienia niektórych ćwiczeń realizowanych w ubiegłym roku szkolnym lub w czasie warsztatów wakacyjnych. Rozgrzewkowo ćwiczą m.in. Happy Birthday – w klimacie heavy metal, na jednej strunie kostkowaniem naprzemiennym oraz Memphis Funk – blues-rockowe zagrywki in E.

Pojawiły się również pierwsze sugestie/propozycje repertuarowe zgłaszane przez samych uczestników, tj. melodia z bajki Fineasz i Ferb – Zła miłość oraz Kołysanka Belli (Kiss The Rain – Billie Myers).

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Czw Wrz 15, 2011 08:45

Pradnik gitarzysty (1)

Technika tłumienia strun – jedna z podstawowych umiejętności w grze na gitarze

Za pomocą tłumienia strun wpływamy na artykulację, składniki akordów i wartości nut. Gra na gitarze wiąże się często z koniecznością tłumienia brzmienia niepotrzebnych w danej chwili strun. Szczególnie jest to istotne przy grze na gitarze elektrycznej współpracującej z przesterowanym wzmacniaczem. Gra na przesterze może stwarzać problemy z opanowaniem gitary i wydobywaniem dźwięku o pożądanej czystości. Jest na to rada. Trzeba odpowiednio tłumić struny.

Tłumienie lewą ręką

W grze 1-głosowej na jednej strunie i przechodząc na kolejną strunę, należy stłumić tę poprzednią, gdyż może wydawać ona delikatny przydźwięk. Jeśli włączamy przester (overdrive, distortion), to kiksy te zostaną dodatkowo spotęgowane. Należy nauczyć się poprawnego wytłumiania palcami lewej ręki użytych poprzednio strun. Lewa ręka powinna subtelnie wytłumiać struny i unikać pobudzania przypadkowych flażoletów.

Grając np. jakąkolwiek skalę, ćwiczenie zaczynamy od bardzo wolnego tempa i próbujemy układać palce lewej ręki tak, aby tłumić nimi sąsiednie struny. Jeśli gramy pierwszym palcem na strunie D4, to jego opuszka powinna delikatnie dotykać struny A5, a jego wewnętrzna strona (łuku palca) powinna tłumić struny G3, B2 i E1. Ćwiczymy takie ułożenie każdym palcem. Następnie próbujemy zagrać pentatonikę albo jakąś inną dobrze znaną skalę. Staramy się tłumić struny tym palcem, który jako pierwszy ustawiamy na nowej strunie. Oczywiście umiejętności tych nie nabędziemy z dnia na dzień. Należy przygotować się raczej na drogę przez mękę. Jeśli jednak do umiejętności tych dołożymy później perfekcję prawej ręki, to staniemy się prawdziwymi profesjonalistami.

Aby móc nieść prawą rękę i ponownie zaatakować struny, tłumienie musi w tym czasie przejąć lewa ręka. W tym celu zwalniamy nacisk palca (lub palców) wykonującego figurę akordu na gryfie w taki sposób, aby luźno obejmująca gryf ręka tłumiła wszystkie struny.

Niezbędna jest idealna synchronizacja lewej i prawej ręki. Lewa nieustanni e porusza się po gryfie i zmienia ustawienie palców. W tym czasie tłumi prawa ręka. Gdy prawa jest uniesiona lub zmienia swoje położenie tłumi lewa.

Perfekcyjne opanowanie gryfu gitary i mistrzowska kontrola nad strunami jest charakterystyczna dla gitarzystów pokroju Artura Lesickiego.

Prawdziwą szkołą przetrwania dla lewej ręki jest styl „Funky”, czego skrajnym przykładem może być to, że czasami uderza się tam kostką przez wszystkie struny, a brzmieć ma tylko jeden dźwięk (w tym czasie prawa ręka nie dotyka mostka!).

Więcej:
http://magazyngitarzysta....niem-strun.html

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Pią Wrz 16, 2011 09:50

Poradnik gitarzysty (2) - dźwięki tłumione

Dźwięki tłumione, jako podstawowa barwa dźwięku używane są częściej w muzyce rozrywkowej, soul, funky, rockowej/metalowej – rzadziej w muzyce jazzowej. Możliwości większego lub mniejszego tłumienia dźwięków daje (oprócz lewej ręki) również specjalna technika gry prawej ręki.

Tłumienie prawą ręką

Prawa ręka tłumi struny głównie po to, aby uzyskać charakterystyczną dla muzyki rockowej i metalowej barwę. Jej funkcja wytłumiania przydźwięków jest dodatkowa, a u dobrego gitarzysty - marginalna.

Grając na strunach wiolinowych tłumimy struny basowe wewnętrzną częścią dłoni na przedłużeniu kciuka. Kładziemy tę część dłoni na strunach basowych ok. 4-5 cm od mostka. W tym czasie krawędź dłoni spoczywa na mostku lub też za nim.

Gra staccato jest możliwa dzięki położeniu krawędzi dłoni ok. 1 cm od mostka/podstawka. Uzyskujemy w ten sposób większą stabilność ręki oraz możliwość wykonywania efektownych solówek dźwiękami tłumionymi, które m.in. są znakiem firmowym mistrzowskiego stylu gry Al Di Meoli.

Granie riffu z pauzami – aby uzyskać agresywne brzmienie akordów i jednocześnie czystą pauzę uderzamy struny szerokim atakiem (z wysokości 5-1- cm). W punkcie określającym koniec wybrzmiewania nuty kładziemy energicznie krawędź dłoni na wszystkie struny ok. 4-5 cm od mostka. Tłumienie to określa długość wybrzmiewającej pauzy.

Tłumienie częściowe palcami lewej ręki

Akordy w podkładach zawierają od 2 do 6 składników dźwiękowych. Aby zabrzmiały z czadem, trzeba zaatakować je kostką szeroko z wysokości 5-10 cm. Przy tak mocnym uderzeniu nie mamy możliwości dokładnej selekcji atakowanych strun. Konieczne jest więc tłumienie niepotrzebnych strun, które realizujemy różnymi palcami lewej ręki (w tym również i kciukiem).

Podpis użytkownika:
   
andros
Przyjaciel Forum


Dołączył: 14 Gru 2004
Posty: 9454
Skąd: Lubin
Wysłany: Pon Wrz 19, 2011 13:43

Poradnik gitarzysty (3) - techniki gry prawej ręki

Zasadniczo rozróżniamy kilka podstawowych technik gry prawej ręki (w zależności od stylu/rodzaju muzyki), od której zależy m.in. precyzja rytmiczna, dynamiczna, artykulacja oraz indywidualne cechy tonu gitarzysty.

Technika gry palcami (fingerpicking)

Przy grze palcami na gitarze akustycznej uzyskujemy możliwość potrącania strun kciukiem, np. w celu prowadzenia linii basu, podkładu akordowego czy rytmicznego. Brzmienie jest cieplejsze, bardziej okrągłe. Warto dodać, że ogromny wpływ na ostateczny sound ma twardość opuszek prawej ręki. Przy tym sposobie gry trzeba być bardzo precyzyjnym, ponieważ grając utwory zawierające w sobie podkład i melodie, trudniej uzyskać efekt dwóch instrumentów, który np. słyszymy w grze Tommy’ego Emmanuela.

Technika gry pazurkami

Wykonywanie kompozycji Cheta Atkinsa lub Tommy’ego Emmanuela może zachęcić nas do skorzystania z tak zwanego thumbpicka. Jest to specjalna kostka z pierścieniem, którą zakłada się na kciuk. Łączy ona w pewnym sensie zalety zarówno gry palcami (kciuk plus cztery palce), jak i kostką (szybkość, klarowność ataku, możliwość grania kostkowaniem naprzemiennym, jak również zwykłą kostką).

Gra na gitarze akustycznej za pomocą pazurków, które zakłada się również na pozostałe na palce prawej ręki, dorównuje głośności gitary granej kostką. Pazurki nie mają jednak – za wyjątkiem pazurka zakładanego na kciuk – zbyt dużej popularności. Wielu gitarzystów nie może się przekonać do owych pazurków twierdząc, że czują się, jakby mieli protezę zamiast palców.

*Powyższe sposoby fingerstyle kierują się innymi regułami jak szkoła klasyczna czy flamenco, które to bardzo precyzyjnie opisują układ i kształt prawej ręki nad strunami. Nie stawia się tu gitarzyście tak surowych wymagań. Także jego założenia są inne. Prawa ręka powinna przejąć w grze zadania, jakie mają obie ręce pianisty. To znaczy, kciuk na podobieństwo lewej ręki pianisty powinien budować fundament granego utworu, którym jest linia basu. Pozostała palce, na wzór prawej ręki pianisty, grają melodię i akordy.

Technika gry kostką (flatpicking)

Jeśli jednak chcemy grać szeroko pojętego rocka, to będziemy korzystać praktycznie cały czas z normalnej kostki.

Gra kostką (plektrum, piórko) techniką flatpicking brzmi bardziej ostro, jeśli zestawić ją z techniką palcową. Ważna jest grubość, materiał oraz końcówka (ostra czy zaokrąglona) kostki, bo to wpływa na ostateczne brzmienie. Kostka świetnie nadaje się do gry solowej i akordowej. Jednak z racji tego, że do jej trzymania potrzebujemy kciuka i palca wskazującego (niektórzy używają palca środkowego), pojawia się problem związany z jednoczesną grą basów i melodii. Technika hybrydowa (ang. hybrid picking) to połączenie kostki i palców, co wymaga większej wprawy. Z drugiej strony możliwości brzmieniowe są dużo większe, niż w przypadku gry samą kostką.

Więcej porad:
http://www.magazyngitarzy...tat/porady.html

Podpis użytkownika:
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 3 z 16  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku
Skocz do:  
Please enable / Proszę włączyć JavaScript!
Veuillez activer / Por favor activa el Javascript![ ? ]


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Posty na Forum są własnością ich autorów - redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść postów.